تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود مادامیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۹۱ تثبیت شده است به سوی سطوح ۱۲۷۳ و ۱۲۶۷ کاهش یابد و این حرکت را تکمیل شدن حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این حرکت افزایشی در قالب یک الگوی صاف (Flat) شکل گرفته است که شامل سه موج می باشد و از نظر طولی با یکدیگر برابر هستند. این حرکت افزایشی در حوالی سطح مقاومت ۱۲۹۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۲۴) به پایان رسیده است و این سطح دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۲۴ نیز می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در حرکت صعودی چنانچه در واکنش به اقدام امروز ترامپ در افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چین و تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین از بالا سطح مقاومت ۱۲۹۱ با قدرت شکسته شود با توجه به کف دو قلو قیمت در سطح ۱۲۶۵ زمینه را برای تقویت قیمت به سطوح ۱۲۹۹ و ۱۳۰۷ فراهم می آورد.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است قیمت آن با سطح مقاومت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) مواجه است و الگوی ستاره دنباله دار (shooting star) که در روز ۸ مه ۲۰۱۹ شکل گرفته تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۹۱ قرار دارد اشاره به کاهش قیمت جهانی اونس طلا دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

مهمترین جریان غالب در بازار آسیا، جریان ریسک گریزی (risk aversion) و ادامه روند نزولی شاخص های جهانی سهام در بازار آسیا بود و اکنون تاثیر سقوط بازارهای سهام بین الملل در واکنش به افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چین به آمریکا در روند حرکت اونس طلا نیز پدیدار شده و به دلیل تغییر تمایلات، حرکت نزولی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار ادامه دارد.

در حالی که امیدواری ها به حل اختلافات تجاری بین آمریکا و چین قوت گرفته بود دقایقی قبل ترامپ تعرفه صادرات کالاهای غیر تکنولوژیک چین (به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار) به آمریکا را بیش از دو برابر افزایش داد و از رقم قبلی %۱۰ به %۲۵ رساند.

اکنون، میزان ریسک گریزی (Risk Aversion) با افزایش روبرو شده است و در نتیجه طلا ، ین ژاپن و فرانک سوئیس به دلیل ایفای نقش سنتی ” دارایی مطمئن” تقویت شده اند. در شرایط بروز جریان ریسک گریزی در بازار، ماهیت اونس طلا به عنوان سرمایه ی مطمئن – همانند ین ژاپن و فرانک سوئیس- سرمایه گذاران را به خرید آن ترغیب می کند.

برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۹۱ می شود یا خیر. این اقدام ترامپ نشان دهنده ادامه نگرانی ها از وضعیت بازار و امتداد شرایط ریسک گریزی است و انتظار داریم، روند حرکت بازار ارز (FX Markets) و بازار جهانی اونس طلا (Gold) تحت تاثیر اخبار و نوسانات بازارهای سهام بین الملل قرار گیرد.

شاخص مهم اقتصادی آمریکا که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. شاخصهای PPI و CPI تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص امروز پیش بینی می شود در ماه آوریل همانند رقم قبلی %۰٫۴ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۱ افزایش داشته باشد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه آوریل از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۰۰ به %۲٫۱ افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا