تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز سیگنال قیمت برای قیمت جهانی اونس طلا کمی مبهم و نامشخص است زیرا قیمت آن بین سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ در نوسان است و می بایست یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا جهت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۲۴ قرار دارند و این موج نزولی در برخورد به سطح حمایت ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) که باعث افزایش آن گردیده مختل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این افزایش قیمت در یک الگوی صاف (Flat) شکل گرفته است که در اطراف سطح ۱۲۹۱ تکمیل شده است و افزایش آهسته قیمت از سطح ۱۲۷۹ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۹) با تجزیه و تحلیل جاری مناسب نیست. برای امروز افزایش قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ این الگوی صاف را نامعتبر خواهد کرد و الگوی کف دو قلو در حوالی سطح ۱۲۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) را بیشتر تایید خواهد کرد و در چنین شرایطی می تواند تارگت ۱۳۱۰ را نمایان سازد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۷۹ با قدرت شکسته شود به معنای استمرار موج نزولی C به سوی سطح ۱۲۶۷ خواهد بود.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشاهده می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) درگیر است و تا زمانیکه قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ (بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۹) دست نیافته است نمی توان شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ را تایید کرد.

از این رو برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت جهانی اونس طلا در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی در حالی که دولت آمریکا تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را افزایش داده و نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرده است، قیمت جهانی اونس طلا در معاملات هفته گذشته رشد هفتگی را تجربه کرد. دولت آمریکا روز جمعه هفته گذشته با افزایش تعرفه ‌ها علیه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی بار دیگر آتش جنگ تجاری را شعله ‌ور ساخت و همچنین ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد عجله‌ای برای امضای یک توافق تجاری با چین ندارد.

برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و به باور ما شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت جهانی اونس طلا در نوسانات خنثی مابین نرخهای ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ قرار داشته باشد. این هفته در مجموع اخبار قابل توجه و مهمی را نخواهیم داشت و تنها خبر مورد توجه بازار شاخص خرده فروشی آمریکا در روز چهارشنبه است.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ در حال نوسان است و به باور ما در این هفته یکی از این دو سطح شکسته خواهد شد و تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۳۳٫۲۳۰ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا