تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۲۸۳ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ کاهش یابد و همانطور که در چارت روزانه دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

کاهش دیروز قیمت تاییدی در جهت عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۴۶ است که همین اشاره به استمرار روند نزولی قبلی از سطح ۱۳۴۶ دارد. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین سطح ۱۳ مه ۲۰۱۹) تاییدی در جهت شکست سطح حمایت ۱۲۸۳ است. در چارت یک ساعته نیز بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از روند نزولی ۱۳۲۴ سطح حمایت مشابه قیمت را در سطح ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) نشان می دهد که باعث پول بک جزئی قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۹۱ شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی E در حال حرکت است که پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۶ محسوب می شود و در این موج قادر است دیر یا زود قیمت را تا سطح ۱۲۵۸ پایین بکشاند. این در حالی است که در معاملات امروز اگر به هر دلیلی کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ بسته شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۹ می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی در پی اعلام آماری قوی از اقتصاد آمریکا که باعث تقویت ارزش دلار آمریکا و افزایش تمایلات سرمایه گذاران برای حضور در بازارهای پرریسک نظیر بازار سهام شد، قیمت جهانی اونس طلا با کاهش مواجه شده است و دیروز نیز بیشترین افت روزانه خود در یک ماه اخیر را تجربه کرد.

به باور ما فعالان بازار جهانی طلا تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک پیدا کرده اند. لحن مثبت مقامات آمریکایی و چینی در مورد ادامه مذاکرات تجاری آنها را خوش بین کرده است و از سوی دیگر انتشار آمارهای قوی از میزان سوددهی شرکت های آمریکایی موجب تقویت شاخص های بورس و افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته شده است.

آمارهای منتشر شده از بازار مسکن آمریکا نیز موید آن است که ساخت مسکن در ماه آوریل بیش از حد انتظار افزایش داشته است و همچنین شاخص مدعیان بیمه بیکاری در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته است و به باور ما این آمارها نشان دهنده رشد پایدار بازار کار آمریکا و تقویت اقتصاد این کشور است که باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا تا نزدیکی سطح ۱۲۸۳ شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

باید توجه داشت اوایل هفته جاری و پس از آنکه چین اقدامات تلافی جویانه ای را علیه برخی کالاهای وارداتی از آمریکا اعلام کرد، قیمت جهانی اونس طلا مقداری افزایش داشت اما با سطح مقاومت ۱۳۰۷ مواجه شد و دوباره به نرخهای پایین برگشت. هرچند نگرانی ها از تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین تا حدودی فروکش کرده، اما سرمایه گذاران همچنان نگران تبعات احتمالی قرار گرفتن شرکت چینی هوآوی در فهرست سیاه دولت آمریکا هستند. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا تنها شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا