تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۲۷۳ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ کاهش یابد و همانطور که در چارت روزانه دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی در چارت یک ساعته و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ در چارت روزانه قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ ۳۸٫۲ ۵۰ ۶۱٫۸ ۷۶٫۴ ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

کاهش هفته گذشته قیمت تاییدی در جهت عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۴۶ است که همین اشاره به استمرار روند نزولی قبلی از سطح ۱۳۴۶ دارد. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک با توجه به تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین سطح ۱۳ مه ۲۰۱۹) مهر تاییدی در جهت شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۸۳ است. در چارت یک ساعته نیز بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از روند نزولی ۱۳۲۴ سطح حمایت مشابه قیمت را در سطح ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) نشان می دهد که شکسته شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی E در حال حرکت است که پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۶ محسوب می شود و در این موج قادر است دیر یا زود قیمت را تا سطح ۱۲۵۸ پایین بکشاند. این در حالی است که در معاملات این هفته اگر به هر دلیلی کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ بسته شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۹ می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا به خاطر انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و کاهش نسبی تنش ها به کمترین سطوح خود در دو هفته گذشته کاهش یافته است و این مسئله تاثیری مثبتی بر ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار داشته است. به دلیل بهبود نسبی چشم انداز اقتصاد آمریکا، شاخص تمایلات مصرف کنندگان میشیگان این کشور در اوایل ماه مه به بالاترین رقم در طی ۱۵ سال گذشته رسید و قیمت جهانی اونس طلا بیشترین افت هفتگی را در یک ماهه اخیر تجربه کرد.

این در حالی است که ارزش دلار آمریکا به دلیل ارز مطمئن بیشترین افزایش هفتگی را از اوایل ماه مارس به این سو ثبت کرد. از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

این هفته در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا