تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN9) تحلیل پیشین هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۳٫۹۶ و ۶۴٫۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۰٫۶۷ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده اند. سیر صعودی قیمت از سطح ۶۰٫۰۴ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) در سه موج شکل گرفته است و موج سوم یعنی موج c قادر است قیمت را تا سطح ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا برساند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال به محض اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ افزایش یابد ممکن است این حرکت صعودی کمی بیشتر امتداد داشته باشد و قیمت را تا سطح ۶۴٫۹۰ هدایت کند. این در حالی است که در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۶۲٫۳۲ قرار دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۰٫۸۸ می شود.

در هر حال در چارت روزانه سیگنال خرید به سوی سطح ۶۴٫۱۸ صادر شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج افزایشی احتمالی C از سطح ۶۶٫۶۰ قرار گرفته است و به باور ما این منطقه مقاومت یعنی محدوده ۶۳٫۹۶ و ۶۴٫۹۰ می تواند مقاومت مستحکمی در برابر افزایش بیشتر قیمت باشد و بعد از رسیدن قیمت به این ناحیه شاهد حرکات اصلاحی باشیم. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) تحلیل پیشین هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت افزایشی خود در حوالی سطوح مقاومت ۷۳٫۵۱ و ۷۳٫۸۰ پایان دهد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰ تشکیل شده اند. به باور ما افزایش قیمت آن از سطح ۶۹٫۷۲ (پایین ترین سطح ۱۳ مه ۲۰۱۹) بیشتر شبیه به یک حرکت اصلاحی از کاهش قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ می باشد تا یک حرکت مستمر صعودی از سطح ۴۹٫۹۳ و این افزایش به خاطر برخورد قیمت به سطح حمایت ۶۹٫۵۴ بوده است و ممکن است نتواند خود را به بالای سطح مقاومت ۷۳٫۸۰ برساند.

براساس شمارش موج جاری موج افزایشی c هدف نهایی خود را در سطح ۷۳٫۵۱ نشانه گرفته است و هر دو خطوط فیبوناچی ریتریسمنت و پروچکشن نشان می دهند که حرکت افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال که از سطح ۶۹٫۷۲ آغاز شده رو به اتمام است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال با سطوح مقاومت ۷۲٫۶۶ و ۷۳٫۰۲ مواجه است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ و خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ دلار در هر بشکه قرار دارند و برای امروز هر گونه تثبیت کندل روزانه قیمت در بالای این منطقه مقاومت تا حدی زیادی نامحتمل به نظر می رسد.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه موجب نگرانی از بروز اختلال در عرضه نفت شده است و قیمت نفت برنت دریای شمال در معاملات هفته پیش اولین رشد هفتگی خود را در طی سه هفته اخیر ثبت کرد. در واقع افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ترس از ایجاد اختلال در عرضه نفت را افزایش داده و موجب بالا رفتن قیمت‌ شده است. در چارت بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن