تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۲٫۲۷ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۱٫۳۲ نزول کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی – c –  از سطح ۶۳٫۸۱ تشکیل شده است و در این موج قادر است قیمت را تا سطوح ۵۹٫۴۹ و ۵۷٫۳۰ پایین بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۶۶٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) بدنبال وارونه شدن روند صعودی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) شکل گرفته است. در واقع بعد از دو مرتبه عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح ۶۰٫۸۸ کاهش داشته باشد.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر به شکست سطح مقاومت ۶۴٫۱۸ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج افزایشی احتمالی C از سطح ۶۶٫۶۰ نبوده است. این محاسبه براساس این فرض است که ریزش اخیر قیمت از سطح ۶۶٫۶۰ ادامه سیر نزولی قیمت از سطح ۷۶٫۹۰ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) است و این کاهش بیشتر شبیه به یک موج است قبل از اینکه جزر و مد اولیه وارد شود.

از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه آمارهای صنعت نشان داد میزان ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یافته و در حالی که عربستان قول داده توازن بازار را حفظ کند، قیمت نفت با کاهش مواجه شده است. انستیتوی نفت آمریکا امروز اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته با ۲٫۴ میلیون بشکه رشد مواجه بوده و به ۴۸۰٫۲ میلیون بشکه رسیده است در حالی که انتظار کاهش ۵۹۹ هزار بشکه ای می رفت.

در تقویم اقتصادی امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵٫۴۳۱ میلیون بشکه به ۵۹۹- میلیون بشکه تغییر یابد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۷۰٫۸۰ و ۷۰٫۰۰ کاهش یابد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این روند نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) از سرگرفته شده است و سیگنال فروش در موج نزولی (c) به سوی سطوح ۶۹٫۱۹ و ۶۶٫۵۹ صادر کرده است که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی صادر شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰ تارگت نزولی قیمت را در حدود سطح ۶۹٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) نشان می دهد و سطح مقاومت ۷۳٫۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) به عنوان مقاومت قوی عمل کرده است که پیش بینی می شود در اطراف این سطح حرکت اصلاحی افزایشی که از سطح ۶۸٫۷۹ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) آغاز شده پایان یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم است که به محض شکسته شدن سطح حمایت ۷۰٫۸۰ بیشتر تایید می شود که می تواند تارگت نزولی ۶۶٫۵۹ را نمایان سازد. سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۷۳٫۴۰ دیده می شود که اگر از بالا این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۵٫۶۰ می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانسته از سطوح مقاومت ۷۲٫۶۶ و ۷۳٫۰۲ عبور کند و این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ و خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ تشکیل شده است که انتظار می رود به سوی سطح ۷۰٫۲۳ دلار در هر بشکه کاهش داشته باشد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن