تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۹٫۷۹ دلار در هر بشکه سقوط کند و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکادر موج نزولی –c- از سطح ۶۳٫۸۱ قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۹٫۷۹ و ۵۷٫۳۰ پایین بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) به ۶۶٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) سطح حمایت قیمت را بر روی ۶۰٫۸۸ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی واقع شده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا دومرتبه در شکست سطح حمایت ۶۰٫۸۸ ناموفق بوده است اما قویا پیش بینی می شود که این بار با قدرت به زیر این سطح حمایت کاهش یابد که در این صورت شرایط برای تضعیف بیشتر به سوی سطح ۵۷٫۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) فراهم خواهد شد که این سطح در نزدیکی سطح ۵۷٫۳۰ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

لازم به ذکر است سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۶۲٫۲۷ دیده می شود که اگر هم این سطح به هر دلیلی شکسته شود تنها باعث افزایش جزئی و کوتاه قیمت به سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۰۶ می شود. گفتنی است چارت روزانه سیگنال فروش به سوی سطح ۵۸٫۴۵ صادر کرده است و این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۶۱٫۵۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی احتمالی C از سطح ۶۶٫۶۰) تایید کرده است.

در این موج قادر است در میان مدت خود را تا سطح ۵۳٫۴۱ پایین بکشاند اما تارگت نزولی واقع بینانه را بهتر است در حدود سطح ۵۸٫۴۵ دلار در هر بشکه در نظر گرفت. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۹٫۱۹ و ۶۸٫۲۰ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود این روند نزولی قیمت که از سطح ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) آغاز گردیده از سرگرفته شده است. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (c) قرار دارد که در این موج می تواند تا سطوح ۶۹٫۱۹ و ۶۶٫۵۹ سقوط کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی واقع شده اند.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰ سطح حمایت قیمت را بر روی ۶۹٫۵۴ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی قرار گرفته نشان می دهد که هر این سطح با حمایت دیگر در ۶۹٫۱۹ موقتا می توانند مانع از ریزش بیشتر قیمت شوند و شاهد تشکیل حرکت اصلاحی باشیم. با این حال این حرکت اصلاحی چندان بادوام و پایدار نخواهد بود و صرفا یک حرکت پول بک به سوی کانال افزایشی رسم شده کوچک می باشد و بعد از آن می بایست دیر یا زود منتظر کاهش قیمت به سطح ۶۶٫۵۹ باشیم.

در چارت پایین الگوی صاف یا فلت (Flat) که از سطح ۷۵٫۶۰ شکل گرفته تایید شده است و این الگو به تارگت نزولی ۶۶٫۵۹ اشاره کرده است. سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۷۱٫۷۹ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۳٫۴۰ خواهد شد.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال کاهش دوباره به سوی سطح حمایت ۷۰٫۲۳ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۷۵٫۶۰) است و دیر یا زود این سطح نیز شکسته خواهد شد و سیگنال فروش به تارگت های اشاره شده بالا صادر خواهد کرد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن