تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح مقاومت ۱۲۸۶ شکسته شود و تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۰ افزایش یابد تا این حرکت اصلاحی افزایشی خود که از سطح ۱۲۶۸ (پایین ترین سطح ۲۱ مه ۲۰۱۹) آغاز کرده است را تکمیل کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت افزایشی بعد از تکمیل شدن چرخه پنج موجی قیمت شکل گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این چرخه هدف نهایی قیمت را در حدود سطح ۱۲۹۰ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد. به باور ما به محض اینکه این حرکت افزایشی در حوالی سطح مقاومت ۱۲۹۰ پایان یابد روند نزولی ممکن است با تارگت ۱۲۶۸ از سرگرفته شود.

اما اگر قیمت جهانی اونس طلا به هر دلیلی با قدرت بتواند خود را بالای سطح مقاومت ۱۲۹۰ تثبیت کند این حرکت اصلاحی افزایشی را می توان به عنوان یک حرکت مستمر افزایشی آغاز شده از سطح ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲ مه ۲۰۱۹) در نظر گرفت.

در چارت روزانه نیز قیمت توانسته به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ دست یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۳۲۴ قرار گرفته است و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۱ افزایش داشته باشد.

با توجه به اینکه قیمت در واکنش به سطوح فیبوناچی پروجکشن مختلف به خوبی از خود عکس العمل نشان داده است بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی ، این روند نزولی که از سطح ۱۳۲۴ شروع شده است دیر یا زود می تواند قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۲۵۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

اعلام آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا در طی معاملات ۲۴ ساعته گذشته باعث شد تا ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای دو سال گذشته اندکی فاصله بگیرد و همین امیدها برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی را دوباره احیا کرد که این مساله تا کنون موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ شده است. اونس طلا در حوالی سطح ۱۲۷۰ از حمایت خوبی برخوردار است و در واقع پس از اعلام آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا شاهد برخی پیش خریدها توسط معامله گران بودیم که همین مساله در معاملات دیروز قیمت جهانی اونس طلا را بالا برد.

اما همانطور که در بخش تکنیکال بدان اشاره کردیم بعید است قیمت جهانی اونس طلا بتواند بالای سطوح مقاومت قوی ۱۲۹۰ و ۱۲۹۱ تثبیت شود مگر آنکه این سطوح مقاومت با قدرت شکسته شوند تا دور جدیدی از سفارشات خرید وارد بازار شوند. ارزش دلار آمریکا پس از رسیدن به بالاترین نرخهای دو سال گذشته به خاطر انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی و احتمال تبعات منفی جنگ تجاری برای اقتصاد آمریکا شاهد افت بود و این وضعیت نیز احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری میلادی را افزایش داده است.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده را کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد. میزان فروش خانه های نوی تک واحدی در آمریکا در ماه آوریل کاهش داشته و حجم فعالیت های تولیدی در این کشور نیز در ماه می به پایین ترین رقم در طی حدود یک دهه گذشته کاهش یافته است.

این آمارها نشان می دهد که رشد اقتصادی آمریکا در ماه های آینده به شدت کاهش خواهد یافت و از این رو انتظار می رود آمارهای ضعیف اقتصادی بانک فدرال رزرو آمریکا را تشویق به کاهش نرخ بهره کند که در این صورت موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد. چهار تن از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا نیز برخلاف صبحت های اخیر جرومی پاول رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا اظهار داشتند که تشدید تنش های آمریکا و چین می تواند رشد اقتصاد را تهدید کند.

این در حالی است که جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا قبلا اعلام کرده بود که هنوز برای ارزیابی تأثیر اختلافات تجاری آمریکا و چین روی مسیر سیاست های پولی زود است. بنابراین در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید اونس طلا از نرخهای بالای ۱۲۹۱ وارد عمل خواهند شد که می تواند نشانه توقف روند نزولی بوده و راه را برای تقویت بیشتر هموار کند در غیر این صورت همانطور که در بخش تکنیکال گفته شد ممکن است این حرکت افزایشی امروز در حوالی سطوح مقاومت ۱۲۹۰ و ۱۲۹۱ پایان یابد و دوباره حرکت قیمت را نزولی خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا