تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN9) پیش بینی می شود قیمت آن با شکسته شدن سطح مقاومت ۵۸٫۸۴ دلار در هر بشکه تا سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۷۹ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج نزولی –c- از سطح ۶۳٫۸۱ در حوالی سطح حمایت ۵۷٫۳۰ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی تکمیل شده است و این سطح در نزدیکی حمایت دیگری در نرخ ۵۷٫۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ –پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸- به ۶۶٫۶۰ – بالاترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) قرار گرفته که این سطوح حمایت دیروز به خوبی مانع از ریزش قیمت شدند.

به باور ما هنوز مشخص نیست این حرکت افزایشی فعلی که دیروز از سطح حمایت ۵۷٫۳۰ آغاز شده چقدر قوی خواهد بود. در چارت پایین سطح ۶۰٫۸۸ که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد به نظر می رسد که خیلی دور از دسترس و هدف بازار باشد اما سطح ۵۹٫۷۹ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد برای امروز یا اوایل هفته آینده می تواند تارگت واقع بینانه ما در این حرکت افزایشی آغاز شده از سطح حمایت ۵۷٫۳۰ باشد.

این در حالی است که معامله گران نفت خام سبک آمریکا باید توجه داشته باشند که در حرکت نزولی اگر به هر دلیلی سطح حمایت ۵۷٫۳۰ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته زیر آن بسته شود می بایست در سناریوی افزایشی به بالای ۵۸٫۸۴ تجدید نظر کرد زیرا شکسته شدن سطح حمایت ۵۷٫۳۰ تاییدی در جهت استمرار روند نزولی به سوی سطح حمایت بعدی ۵۴٫۴۸ خواهد بود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی سطح ۵۸٫۴۵ مورد حمایت قرار گرفته که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج احتمالی C از سطح ۶۶٫۶۰ تشکیل شده است.

در مجموع تثبیت قیمت در حوالی این سطح حمایت ۵۸٫۴۵ ممکن است برای یکی دو روز ادامه داشته باشد. با این حال باید توجه داشت که در چارت روزانه موج نزولی C هنوز تکمیل نشده است و در این موج دیر یا زود یا بعد از انجام این حرکت اصلاحی باید منتظر فرود بیشتر قیمت تا سطح ۵۳٫۴۱ باشیم و به احتمال زیاد قیمت آن در اواسط هفته آینده روند نزولی خود را دوباره از سر خواهد گرفت. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۶٫۵۹ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۵٫۷۹ سقوط کند. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۷۳٫۴۰ قرار گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۵٫۶۰ می باشد و هر چند دیروز قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانست سطح حمایت ۶۶٫۵۹ را لمس کند اما برای امروز پیش بینی می شود دوباره به این سطح نزدیک شود.

تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب شده تا سرمایه گذاران در پیش بینی خود از وضعیت رشد اقتصاد جهانی تجدید نظر کنند و این مسئله بر چشم انداز رشد تقاضای نفت تاثیر منفی گذاشته است بطوریکه قیمت نفت در آستانه بیشترین افت هفتگی خود از ماه دسامبر قرار دارد. همچنین افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا موجب شده تا قیمت در طی روزهای اخیر به شدت با کاهش قیمت مواجه شود.

البته خیلی مشخص نیست که قیمت نفت برنت دریای شمال بتواند حرکت نزولی خود را حفظ کند و یک حرکت نزولی عمیقی دیگر همانند دیروز را تجربه کرد اما بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰ شانس این حرکت را ضعیف می داند. این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت سطح حمایت قیمت را بر روی ۶۵٫۷۹ نشان می دهد که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی واقع شده است که به همراه سطح حمایت دیگر در نرخ ۶۶٫۵۹ می تواند مانع از ریزش قیمت شوند.

از آنجایی که سطح حمایت پیشین در سطح ۶۹٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) مانع از کاهش شده بود و چندین مرتبه باعث تقویت شده بود سطح حمایت ۶۵٫۷۹ بسیار قوی تر است و قویا پیش بینی می شود که کاهش شارپی اخیر در حوالی یکی از سطوح حمایت ۶۶٫۵۹ یا ۶۵٫۷۹ متوقف شود و شاهد تشکیل حرکت اصلاحی افزایشی از نزدیکی این سطوح باشیم.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۹٫۱۹ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۹٫۵۴ خواهد شد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حوالی سطح ۶۶٫۹۱ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ مورد حمایت قرار گرفته است.

با توجه به اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال قبلا برای مدتی کوتاه به زیر سطح حمایت پیشین ۷۰٫۲۳ رسید و بعد تقویت شد این احتمال قویا وجود دارد که این الگو دوباره تکرار شوند یعنی اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال برای مدت کوتاهی به زیر سطح حمایت ۶۶٫۹۱ دلار در هر بشکه برسد و بعد از آن به بالای این سطح افزایش یابد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن