تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد پایین ترین سطح ۲۱ مه ۲۰۱۹ یعنی سطح ۱۲۶۸ را لمس کند و این موضوع را تکمیل شدن حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۲۶۸ در زیر سطح مقاومت ۱۲۹۰ و بررسی امواج الیوت ویو و الگوی سر و شانه را نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت افزایشی در قالب پنج موج کوچک شکل گرفته بود که چنین ساختاری به تکمیل شدن این موج افزایشی اشاره دارد.

این حرکت افزایشی بعد از تکمیل شدن یک چرخه تحرک از سطح ۱۳۰۳ (بالاترین سطح ۱۴ مه ۲۰۱۹) بوجود آمده است. به باور ما این چرخه هنوز تکمیل نشده است و دیر یا زود می بایست منتظر کاهش قیمت جهانی اونس طلا به زیر سطح ۱۲۶۸ باشیم. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) در یک قالب الگوی سر و شانه شکل گرفته است که به محض کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۶۸ بیشتر تایید خواهد شد و می تواند تارگت نزولی ۱۲۳۵ را نمایان سازد.

در چارت روزانه نیز الگوی سر و شانه متقاعد کننده به نظر می رسد و می تواند در این الگو هدف نزولی ۱۲۵۸ را مشخص سازد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۳۲۴ تشکیل شده است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۲۸۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۵ خواهد شد. در چارت ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر وجود ندارد و قیمت جهانی اونس طلا با توجه به ادامه ی تنش های تجاری میان آمریکا و چین که باعث افزایش قیمت دلار آمریکا از پایین ترین نرخهای چند هفته در مقابل ارزهای اصلی شده همچنان با کاهش مواجه شده است.

تحلیل تکنیکال و عدم توانایی قیمت در شکست سطوح مقاومت ۱۲۹۰ و ۱۳۰۰ به روشنی نشان می دهد با پایان حرکت اصلاحی در زیر سطح مقاومت ۱۲۹۰ احتمال شروع ریزش جدید به سطح ۱۲۶۸ وجود دارد. در واقع به ‌رغم تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین ارزش دلار آمریکا تقویت شده و از پایین‌ترین رقم‌های چند هفته اخیر فاصله گرفته است.

برخی از جریان های پولی به سمت بیت کوین در حال حرکت است و به نظر می رسد که در حال حاضر طلا چندان خریداری نداشته باشد زیرا شاخص جهانی دلار آمریکا بعد از آنکه در معاملات روز جمعه به نرخ ۹۷٫۵۴۶ (پایین ترین سطح از ۱۶ مه ۲۰۱۹) کاهش یافت مجدد با افزایش روبرو شده است و فاصله چندانی با بالاترین سطح خود در دو ساله اخیر یعنی سطح ۹۸٫۳۷۱ ندارد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

در واقع روند حرکت قیمت ها در بازار اونس طلا ناامید کننده و منفی است و می توان گفت به رغم تنش های تجاری، عدم افزایش نرخ بهره و وضعیت شکننده بازارهای بورس، اونس طلا هنوز نتوانسته از رقم ۱۲۹۰ بالاتر برود. به نظر می رسد که در حال حاضر بازار ارزهای رمزینه در حال جذب سرمایه‌ها از بازار طلا است و به علاوه در حال حاضر هیچ عاملی نیست که بتواند ارزش دلار آمریکا را تضعیف کند.

امروز شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۳٫۲ به %۳٫۱ تغییر یابد. این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص این امر به تقویت دلار آمریکا و تضعیف اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا ، بانک فدرال این کشور توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. به هر حال با اعلام اخبار امروز ممکن است نوساناتی را برای اونس طلا به همراه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا