تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را در پایین سطح مقاومت ۱۲۹۲ در نوسان باشد یا اینکه کمی به سوی سطوح حمایت ۱۲۸۷ و ۱۲۸۳ اصلاح کند که این موضوع را بررسی سطوح یا خطوط فیبوناچی پروجکشن در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود افزایش غیر منتظره روز گذشته نشاندهنده گسترش روند صعودی قیمت از سطح ۱۲۶۸ است که در یک موج c قرار گرفته است. به نظر می رسد که این موج خیلی سریع رشد کرده است و از این رو احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی کم عمق به ترتیب به سوی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی وجود دارد.

با این حال باید توجه داشت برای امروز در حرکت صعودی چنانچه کندل ذو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۹۲ بسته شود سیگنال خرید تا سطوح ۱۲۹۷ و ۱۳۰۶ صادر خواهد کرد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن دیگر سطح مقاومت مشابه را در سطح ۱۲۹۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴) نشان می دهد و هم اکنون قیمت جهانی اونس طلا با این سطوح مقاومت ۱۲۹۱ و ۱۲۹۲ درگیر است و بهتر است منتظر ماند و دید که می تواند بالای این سطوح مقاومت تثبیت شود یا خیر. در چارت ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا در تلاش برای تثبت اولین افزایش ماهیانه خود از ماه ژانویه سال میلادی جاری به این سو است که عمدتا به خاطر گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا پس از اعلام شاخص تورم در سه ماهه اول سال میلادی صورت گرفته است. بازار جهانی اونس طلا همچنین به تنش های تجاری بین الملل واکنش نشان داد و قیمت فلزات گرانبها با افزایش روبرو شد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دلیل آنچه موج مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی این کشور خواند، اقدام به تنبیه شدید اقتصادی مکزیک کرد و اعلام نمود تا زمانی که مهاجرت غیرقانونی در مرزهای جنوبی متوقف نشود، از روز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ به تمامی کالاهای وارده شده از مکزیک ۵ درصد تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد و این تعرفه ها به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت و تا زمان توقف بحران مهاجران در مرزهای جنوبی ادامه خواهد یافت.

با انتشار این خبر امروز معاملات آتی از کاهش بیش از یکصد واحدی شاخص صنعتی سهام داوجونز آمریکا در زمان باز شدن بازارها خبر می دهد. در سایر تحولات تورم آمریکا در سه ماهه اول سال میلادی جاری به دلیل کاهش شدید تقاضای داخلی بسیار ضعیف تر از آنچه که انتظار می رفت اعلام شد که این شک و تردید در مورد دیدگاه بانک مرکزی آمریکا را نشان می دهد که گفته بود کاهش فشارهای تورمی عمدتا به دلیل عوامل موقت بوده است.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد. از سوی دیگر آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۴۰٫۸۶۳ تن افزایش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

این موارد با توجه به کاهش نرخ های بازدهی اوراق قرضه ، معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه سه ماهه و ده ساله آمریکا و نگرانی ها از بروز رکود اقتصادی جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن را در طی ۲۴ ساعته گذشته تقویت کرده است.

در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی آمریکا (Core PCE) ، مصارف و درآمدهای شخصی ، مدیران خرید شیکاگو و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شوند. در واقع امروز بازار در انتظار اعلام خبر مهم شاخص تورم هزینه های مصارف شخصی آمریکا (PCE) است که از آن به شاخص مورد علاقه بانک فدرال رزرو آمریکا برای تشخیص وضعیت تورم یاد می شود که برای بازارها مخصوصا بازار جهانی طلا مهم ارزیابی می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا