تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۱۳۱۵ را تاچ کند و در صورت شکست آن سیگنال خرید تا سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۲۹ صادر کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۱۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج افزایشی C از سطح ۱۲۶۸ قرار دارد.

براساس آن چیزی که در نمودار مشخص است قیمت در این موج توانسته به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برسد و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطوح ۱۳۲۱ و ۱۳۲۹ افزایش داشته باشد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه امروز کندل دو ساعته زیر سطح ۱۳۰۶ بسته شود موجب کاهش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۰۱ و ۱۲۹۷ خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۶۵ سطح مقاومت مشابه را بر روی ۱۳۱۵ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی وجود دارد و این سطح مقاومت چون در چارت یک ساعته نیز مقاومت ۱۳۱۵ دیده می شود فعلا مانع از تقویت بیشتر قیمت شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در هر حال برای امروز از آنجاییکه قیمت در بالای سطح ۱۳۰۶ قرار دارد، احتمال تقویت بیشتر بعید نیست و شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۵ هدف ۱۳۲۰ و در ادامه ۱۳۲۹ را نمایان خواهد ساخت. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

پس از آنکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که تعرفه هایی را علیه کالاهای مکزیکی وضع می کند، نگرانی های جدیدی در مورد جنگ تجاری موجب افزایش قیمت جهانی اونس طلا شده است. قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین سطح خود در بیش از ۲ ماهه گذشته صعود کرده است.

این عمدتا به دلیل تنش های تجاری میان چین و آمریکا و تعدید واشنگتن به اعمال تعرفه های مکزیک اتفاق افتاده است که موجب نگرانی از رکود اقتصاد جهانی شده است و سرمایه گذاران به سوی دارایی های مطمئن و امن نظیر طلا ، ین ژاپن و فرانک سوئیس کشانده است.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) نیز به ۷۴۳٫۲۱۱ تن افزایش یافته است و همانطور که می دانیم معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. جنگ تجاری آمریکا و چین مهمترین تهدید علیه چشم انداز رشد اقتصاد جهانی است و اضافه شدن جنگ تجاری میان آمریکا و مکزیک احتمال افزایش تقاضا برای خرید طلا را نیز تشدید کرده است.

در واقع می توان گفت بالا گرفتن تنش های تجاری بین آمریکا و کشورهای مختلف نگرانی ها از بروز رکود در اقتصاد جهانی را تشدید کرده است و همین مساله موجب هجوم سرمایه گذاران به بازارهای امن شده است و در شرایط فعلی شاهد حضور سنتی سرمایه گذاران در بازار طلا به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری هستیم. تنش تجاری میان آمریکا و چین در روزهای اخیر نیز بالا گرفته و دو کشور بر سر مسائل تجاری، فن آوری و امنیتی با هم همچنان درگیر شده اند.

چشم انداز تیره و تار اقتصاد جهانی موجب شده تا سرمایه گذاران احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را بیش از گذشته ارزیابی کنند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها سخنرانی چند تن از اعضای بانک فدرال و اعلام آمارهای موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا