تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ قرار دارد مقداری به سوی سطوح ۱۳۱۵ و ۱۳۰۶ اصلاح کند و این حرکت را عدم توانایی دیروز قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۲۹ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۲۶۸ تشکیل شده است و هر چند خیلی زود است که بگویم این موج به سقف خود رسیده است اما حرکت افزایشی دیروز آن خیلی شارپی بود بطوریکه این میزان افزایش یک روزه در سه ساله گذشته بی سابقه بود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از این رو واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI نشاندهنده خستگی این موج است و احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی نزولی به سوی سطوح ۱۳۱۵ و ۱۳۰۶ وجود دارد مگر آنکه از بالا سطوح مقاومت ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ با قدرت شکسته شوند و سیگنال خرید تا سطوح ۱۳۳۵ و ۱۳۴۶ صادر کند. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی ناشی از اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باعث تقویت قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته شده است. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۵۹٫۶۴۹ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

تمایلات ضعیف سرمایه گذاران در بازار دارایی های پرریسک به خاطر تنش های تجاری آمریکا و چین و بروز نشانه های از کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا ، سرمایه گذاران را به سوی دارایی های مطمئن نظیر طلا ، ین و فرانک سوئیس کشانده است.

در سایر تحولات جیمز بولارد رئیس بانک فدرال سنت لوئیس گفته است چنانچه کاهش رشد تورم آمریکا در راستای رشد تولید و به دلیل جنگ تجاری ادامه داشته باشد به زودی زود نرخ بهره بانک فدرال کاهش خواهد یافت. در پی سخنان ایشان نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به کمترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۱۷ به این سو کاهش یافت که همین عاملی برای افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا سطوح مقاومت ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ شد.

امروز در ساعت ۱۸:۲۵ به وقت تهران بازار در انتظارات سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال است که اگر در لابه لای صحبت های خود اشاره ی به کاهش نرخ بهره بانک فدرال کند این خبر باعث تقویت بیشتر قیمت جهانی اونس طلا خواهد شد.

باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا