تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل قبلی هنوز معتبر است و پیش بینی می شود در صورتیکه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا بهتر از حد انتظارات اعلام شوند قیمت آن به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ اصلاح کند.

این حرکت را تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن و اندیکاتور RSI در چارت یک ساعته نشان داده است. به باور ما کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۴۳ به اندازه ی کافی عمیق بوده که سیگنال وارونه شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۲۷۴ (پایین ترین سطح ۳۰ مه ۲۰۱۹) را صادر کند.

در نمودار پایین این معکوس شدن به طور تصادقی در حوالی سطح مقاومت ۱۳۴۳ (خط فیسبوناچی پروجکشن ۲۰۰ د رصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۲۶۸) اتفاق افتاده است. از منظر تحلیل تکنیکال واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI این وارونه یا معکوس شدن روند را تایید کرده است و از این رو احتمال تضعیف بیشتر قیمت آن به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ وجود دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت اولیه قیمت بر روی ۱۳۳۸ وجود دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ می شود.

در چارت روزانه به نظر می رسد که قیمت آن در حوالی سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) متوقف شده است و ستاره دنباله داری (Shooting Star)  که روز چهارشنبه در چارت ظاهر شده  اشاره به وارونه یا معکوس شدن روند صعودی دارد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا در این هفته بهترین عملکرد افزایشی خود را از اوایل ماه دسامبر سال گذشته به این سو تجربه کرد و به میزان %۲٫۱ رشد قیمت را نشان داد و این در حالی است که رشد هفتگی قیمت جهانی اونس نقره در طی چهار ماهه گذشته بی سابقه بود.

شاخص جهانی دلار آمریکا بدترین عملکرد کاهشی خود را از هفته منتهی به ۱۵ مارس ۲۰۱۹ به این سو ثبت کرد. گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و ادامه ی تنش های تجاری جهانی از دلایل اصلی این نوسانات قیمت در بازارها بوده است.

امروز انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از خبر امروز در روند خنثی به حرکت خود بین سطوح ۱۳۲۹ و ۱۳۳۸ ادامه دهد و همچنان در انتظار اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده آمریکا (NFP) باقی بماند و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت و این خبر می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال ماهیانه آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امروز گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه مه ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری ازمولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که واکنش بازار اونس طلا را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است. با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد که این مساله باعث حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ خواهد شد اما اگر امروز آمارهای اشتغال آمریکا ضعیف تر از حد پیش بینی ها اعلام شوند باید منتظر شکست سطح مقاومت ۱۳۳۸ و افزایش قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ بود.

برای امروز انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه مه از رقم قبلی  ۲۶۳۰۰۰ به ۱۸۵۰۰۰ تغییر یابد و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۲ به  %۰٫۳ و میانگین درآمدهای نقدی سالیانه همانند رقم قبلی %۳٫۲ افزایش داشته باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه مه همانند رقم قبلی %۳٫۶ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا