تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ کاهش یابد و این حرکت نزولی را تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن و اندیکاتور RSI در چارت یک ساعته نشان داده است. به باور ما کاهش قیمت جهانی اونس طلا از بالای سطح مقاومت ۱۳۴۳ به اندازه ی کافی عمیق بوده که سیگنال وارونه شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۲۷۴ (پایین ترین سطح ۳۰ مه ۲۰۱۹) را صادر کند.

در نمودار پایین این معکوس شدن به طور تصادفی در حوالی سطح مقاومت ۱۳۴۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۲۶۸) اتفاق افتاده است. از منظر تحلیل تکنیکال واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI این وارونه یا معکوس شدن روند را تایید کرده است و از این رو با توجه به اینکه هم اکنون نیز به زیر سطح ۱۳۲۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) کاهش یافته است احتمال تضعیف بیشتر قیمت آن به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی) وجود دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت اولیه قیمت بر روی ۱۳۳۴ وجود دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۳۸ و ۱۳۴۳ می شود.

در چارت روزانه به نظر می رسد که قیمت آن در حوالی سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) متوقف شده است و ستاره دنباله داری (Shooting Star) که روز ۵ ژوئن ۲۰۱۹ در چارت ظاهر شده  اشاره به وارونه یا معکوس شدن روند صعودی دارد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا از بالاترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته به خاطر توافق نامه ای که بین آمریکا و مکزیک در مسئله مهاجران و تعرفه های گمرکی بسته شد به نرخهای پایین ۱۳۲۹ کاهش یافته است و از آنجایی که تعرفه‌های مکزیک قرار بود از امروز دوشنبه اعمال شود و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال این تعرفه ها را معلق کرد از تقاضای معامله گران برای خرید دارایی های مطمئن کاسته شد.

این در حالی است که پیش از این خبر ، وزارت کار آمریکا اعلام کرده بود رشد اشتغال در این کشور در ماه می بسیار کند شده و دستمزدها نیز کمتر از حد انتظار افزایش یافت که این خبر محرّک تقویت قیمت تا سطح ۱۳۴۸ بود اما طولی نکشید که به پایین سطح ۱۳۳۰ کاهش یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از توافق با مکزیک در موضوع مهاجران، اعمال تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای این کشور را تا مدت نامعلومی به‌حالت تعلیق درآورد که این خبر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا در بازار انجامیده است.

دیگر عامل کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۴۸ تقویت شاخص ها در بازارهای بورس سهام آمریکا بوده است. افزایش شاخص های سهام در بازار بورس آمریکا پس از آن رخ داد که انتشار آمارهای ضعیف از بازار کار آمریکا احتمال ‌کاهش نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو را نیز تقویت کرد هر چند که در عمل خبر ضعیف اشتغال آمریکا می توانست به نفع اونس طلا تمام شود اما معمولا در شرایط ریسک پذیری تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن و امن کاهش می یابد و مانع از رشد قوی قیمت می شود.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۷۵۷٫۵۹۰ تن به ۷۵۶٫۴۲۰ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا