تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح ۵۴٫۸۱ و ۵۵٫۷۶ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این حرکت را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۵۱٫۶۲ در چارت روزانه نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ قرار دارد.

در واقع بعد از آنکه قیمت دو مرتبه به پایین این سطح حمایت رسید اما نتوانست با قدرت بر این سطح حمایت غلبه کند می توان گفت کف موقت قیمت در حوالی این سطح حمایت ساخته شده است. در چارت تایم فریم یک ساعته این سطح حمایت در نزدیکی سطح حمایت دیگر در ۵۰٫۷۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از یک موج نزولی –c- از سطح ۶۳٫۸۱) قرار دارد و واگرایی افزایشی در چارت یک ساعته نیز اشاره به خسته شدن فروشندگان در این موج نزولی دارد که می تواند باعث افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۵۴٫۸۱ و ۵۵٫۷۶ شود.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه امروز به هر دلیلی سطح حمایت ۵۳٫۲۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته زیر آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطوح حمایت بعدی ۵۲٫۳۳ و ۵۱٫۶۲ خواهد شد. با این حال باید توجه داشت پس از آنکه عربستان اعلام کرد اوپک در آستانه توافق بر سر تمدید توافق کاهش تولید قرار دارد، احتمال تقویت قیمت به سطوح ۵۴٫۸۱ و ۵۵٫۷۶ وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۶۳٫۹۹ افزایش یابد و بعد از آن به سطوح ۶۴٫۹۸ و ۶۵٫۶۰ دست یابد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است. در حقیقت پس از آنکه عربستان اعلام کرد اوپک در آستانه توافق بر سر تمدید توافق کاهش تولید قرار دارد، احتمال تقویت قیمت برنت دریای شمال وجود دارد.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ تشکیل شده اند و موج افزایشی قیمت از سطح ۵۹٫۴۵ (پایین ترین سطح ۵ ژوئن ۲۰۱۹) به بالای کانال نزولی رسیده است و هیچ نشانه ای از تکمیل شدن این موج هنوز دیده نشده است.

از این رو مادامیکه قیمت آن در بالای سطح ۶۳٫۱۹ تثبیت شده است ممکن است شاهد تقویت بیشتر قیمت باشیم و در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبییت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۶۳٫۱۹ منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۶۲٫۳۸ و ۶۱٫۳۹ می شود.

لازم به ذکر است در چارت روزانه سطح مقاومت ۶۲٫۷۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰) با قدرت شکسته شده است و هم اکنون قیمت نفت برنت دریای شمال در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت ۶۵٫۷۹ است.

با این حال باید توجه داشت زمانیکه موج افزایشی کنونی در حوالی سطح مقاومت ۶۵٫۷۹ به پایان برسد روند نزولی قیمتی که از سطح ۷۵٫۶۰ دلار در هر بشکه آغاز گردیده هنوز پایدار می باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن