تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۱۳۳۸ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۴۶ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۲۶۸ قرار دارد.

هر چند این سطح مقاومت باعث حرکت اصلاحی نزولی شد اما به نظر می رسد که این حرکت در حوالی سطح حمایت ۱۳۳۲۹ به پایان رسیده است. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت آن در موج افزایشی b در حال حرکت است که دومین موج از الگوی احتمالی صاف یا مسطح (Flat) از سطح ۱۳۴۸ (بالاترین سطح ۷ ژوئن ۲۰۱۹) است.

این الگو نشان می دهد که قیمت جهانی طلا می تواند دو مرتبه به سطح مقاومت ۱۳۴۸ افزایش یابد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته زیر سطح حمایت ۱۳۲۹ سیگنالی در جهت تکمیل شدن موج افزایشی b صادر خواهد کرد که می تواند بعد از آن در موج نزولی c قیمت را تا سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ پایین بکشاند.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۲۷۴ به ۱۳۴۸ در چارت روزانه سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۳۳۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) نشان می دهد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل روزانه زیر آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شده است که عمده دلیل آن ادامه ی نگرانی ها از تنش های تجاری میان چین و آمریکا و گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک فدرال در چند ماهه آینده به خاطر آمار ضعیف تورم مصرف کنندگان آمریکا است که باعث افزایش تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن نظیر طلا شده است.

در طی ۲۴ ساعته گذشته تنش ‌های تجاری بین آمریکا و چین و ادامه ی انتظارات از کاهش نرخ بهره بانک فدرال مانع از آن شد که افت قیمت به پایین سطح حمایت ۱۳۲۹ ادامه ‌دار باشد و ما شاهد تداوم نسبی سرمایه‌گذاری‌های امن در بازار طلا هستیم. بانک فدرال رزرو آمریکا قرار است هفته آینده (۱۹ ژوئن ۲۰۱۹) تشکیل جلسه دهد و با توجه به تشدید تنش های تجاری ، کاهش رشد اقتصادی و کاهش شدید استخدام در ماه مه از هم اکنون بازارها حداقل دو نوبت کاهش نرخ بهره بانک فدرال در پایان سال میلادی جاری را لحاظ کرده است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد.

به همین خاطر عدم اطمینان از حصول توافق تجاری میان آمریکا و چین در جلسه گروه بیست (G20) موجب افزایش ریسک گریزی گردیده است و بدین ترتیب، تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن و کم ریسک افزایش یافته است. موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۵۹٫۶۹۹ تن افزایش یافت یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

به باور ما اگر در جلسه رهبران گروه بیست (G20) که قرار است اواخر ماه جاری (۲۹ ژوئن ۲۰۱۹) در ژاپن برگزار شود دیداری بین مقامات آمریکا و چین صورت نگیرد با توجه به سرازیر شدن سرمایه ها به یک پناهگاه امن ممکن است قیمت جهانی اونس طلا تقویت شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته است در صورتی که نتواند در مذاکرات تجاری با رئیس‌ جمهوری چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ به پیشرفتی دست یابد، دور دیگری از تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی اعمال خواهد کرد.

ترامپ بارها گفته که انتظار دارد در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کند، اما طرف چینی هنوز چنین دیداری را تأیید نکرده است. اکنون فعالان بازار منتظرند ببینند تحولات مربوط به جنگ تجاری میان آمریکا و چین به سمتی حرکت می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا