تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۱۳۳۸ اصلاح کند و این موضوع را برخورد قیمت به سطح مقاومت ۱۳۴۶ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از یک موج صعودی از سطح ۱۲۶۸ تشکیل شده است و قبلا نیز این سطح باعث حرکت اصلاحی نزولی عمیقی در روز ۷ ژوئن ۲۰۱۹ شده بود.

به باور ما یک حرکت اصلاحی نزولی دیگر نیز از اطراف این سطح مقاومت اتفاق خواهد یافت. اما اگر به هر دلیلی قیمت موفق به اجرای دومین حرکت اصلاحی نزولی خود نشود این احتمال قویا وجود دارد قبل از اینکه قیمت به سطوح ۱۳۴۶ و ۱۳۳۸ اصلاح کند تا سطح ۱۳۵۲ افزایش یابد. در چارت روزانه نیز قیمت آن با سطح مقاومت ۱۳۴۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۱۵۹) مواجه شده است.

این سطح مقاومت نیز احتمال تشکیل حرکت اصلاحی نزولی را بیشتر کرده است. لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۳۴۶ بسته شود در میان مدت زمینه را برای تقویت به سطح مقاومت بعدی ۱۳۷۰ فراهم می آورد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

آشفتگی های تجاری و سیاسی به همراه انتظارات بازار از کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا باعث تقویت قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته شده است و برای چهارمین هفته متوالی با افزایش روبرو شده است. نگرانی ها در مورد خاورمیانه و درگیری های بالقوه یکی از این عوامل افزایشی دارایی های امن نظیر طلا و اوراق قرضه است. عمده توجهات بازار به جلسه هفته ی آینده بانک فدرال رزرو آمریکا و اشاره این کمیته سیاست گذاری به کاهش نرخ بهره است.

به نظر می رسد که با توجه به در پیش بودن کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا باز هم افزایش داشته باشد و دیگر عامل تقویت قیمت جهانی طلا ادامه نگرانی ها از جنگ تجاری است و به همین دلیل سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری امن در بازار طلا هستند.

اخیرا آمارهای ضعیف از نرخ تورم و رشد اقتصادی، بانک مرکزی آمریکا را برای کاهش نرخ بهره تحت فشار قرار داده است. سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا قرار است در طی روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹ تشکیل جلسه دهند. با توجه به شدت گرفتن جنگ تجاری، کند شدن رشد اقتصادی و کاهش شدید میزان استخدام ها در ماه می، بازارها احتمال می دهند امسال حداقل ۲ نوبت کاهش نرخ بهره اتفاق بیافتد.

از سوی دیگر به باور ما اگر در جلسه رهبران گروه بیست (G20) که قرار است اواخر ماه جاری (۲۹ ژوئن ۲۰۱۹) در ژاپن برگزار شود دیداری بین مقامات آمریکا و چین صورت نگیرد با توجه به سرازیر شدن سرمایه ها به یک پناهگاه امن ممکن است قیمت جهانی اونس طلا تقویت شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته است در صورتی که نتواند در مذاکرات تجاری با رئیس‌ جمهوری چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ به پیشرفتی دست یابد، دور دیگری از تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی اعمال خواهد کرد.

ترامپ بارها گفته که انتظار دارد در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کند، اما طرف چینی هنوز چنین دیداری را تأیید نکرده است. اکنون فعالان بازار منتظرند ببینند تحولات مربوط به جنگ تجاری میان آمریکا و چین به سمتی حرکت می کند.

امروز در تقویم اقتصادی، آمارهای اقتصادی تاثیرگذار کمی به جز شاخص خرده فروشی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۷ ، رقم قبلی %۰٫۲-)  و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا منتشر خواهد شد، اما تجربیات اخیر حاکی از آن است که نوسانات اونس طلا متکی به تغییرات در وضعیت بازارهای مالی باقی خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا