تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۳۳۷ دیر یا زود شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۳۲۴ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۸ به ۱۳۵۸ قرار دارند و موج افزایشی دیروز از سطح ۱۳۳۲ صرفا یک حرکت پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با توجه به شکسته شدن خط روند افزایشی که نشانه ای در جهت وارونه یا مغکوس شدن روند صعودی از سطح ۱۲۶۸ است و همچنین با توجه به ساختار پنج موجی این روند می بایست پس از شکست سطح حمایت ۱۳۳۷ در انتظار کاهش به سطح حمایت بعدی ۱۳۲۴ بود. لازم به ذکر است سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی ۱۳۴۵ و ۱۳۵۱ تشکیل شده اند که هر یک بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی تشکیل شده اند.

در چارت روزانه الگوی سایه طولانی دوجی در اطراف سطح مقاومت ۱۳۴۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۱۵۹) شکل گرفته است و این الگوی کندل استیک سیگنال قوی در جهت وارونه یا معکوس شدن است و پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا برای چند روز در زیر سطح مقاومت ۱۳۴۶ در نوسان باشد یا اینکه به سوی سطح ۱۳۱۰ برگردد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

همانطور که قبلا گفته شد انتشار آمارهای مثبت از خرده فروشی آمریکا تا حدود نگرانی ها از کند شدن رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال را کاهش داده است و قیمت جهانی اونس طلا شاهد کاهش از سطح مقاومت ۱۳۵۸ بوده است. بر اساس اعلام موسسه فدواچ (FedWatch) احتمال کاهش نرخ بهره در نشست ماه جاری بانک فدرال رزرو آمریکا از ۲۸٫۳ درصد به ۲۱٫۷ درصد کاهش یافته است. اما احتمال کاهش نرخ بهره در نشست ماه جولای ۸۵ درصد ارزیابی شده است.

به باور ما اگر در جلسه رهبران گروه بیست (G20) که قرار است اواخر ماه جاری (۲۹ ژوئن ۲۰۱۹) در ژاپن برگزار شود دیداری بین مقامات آمریکا و چین صورت نگیرد با توجه به سرازیر شدن سرمایه ها به یک پناهگاه امن ممکن است قیمت جهانی اونس طلا تقویت شود. به خاطر بالا گرفتن نگرانی ها در مورد بروز رکود در اقتصاد جهانی ، قیمت جهانی اونس طلا در هفته های اخیر شاهد افزایش بوده است. احتمال کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا و تنش های تجاری موجب شده تا تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا افزایش یابد.

در عین حال، احتمال کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا باعث شده تا هفته گذشته قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۳۵۸ صعود کند. این در حالی است که انتشار آمارهای قوی از بازار خرده فروشی آمریکا در ماه مه ۲۰۱۹ نشان دهنده بالا رفتن خرجکرد مصرف کنندگان است که می تواند نگرانی ها از کند شدن شدید رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال میلادی جاری را کاهش دهد و انتشار این گزارش موجب شده تا ضرورت کاهش فوری نرخ بهره کاهش یابد و قیمت جهانی اونس طلا از سطح مقاومت ۱۳۵۸ با کاهش به زیر سطح ۱۳۴۶ مواجه شود.

عمده توجهات بازار به جلسه فردا بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) و اشاره این کمیته سیاست گذاری به چشم انداز آتی نرخ بهره است. فعالان بازار احتمال می دهند نرخ بهره بانک فدرال تا پایان امسال حداقل دو نوبت کاهش یابد. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا به غیر از شاخص مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی آمار اقتصادی خاص دیگری منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا