تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود اگر لحن بیانیه بانک فدرال و صحبت های رئیس بانک فدرال در مورد نرخ بهره چندان ملایم نباشد سطح حمایت ۱۳۳۷ دیر یا زود شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۳۲۴ کاهش یابد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۳۵۴ (بالاترین سطح دیروز) با قدرت شکسته شود که آن وقت سیگنال خرید تا سطح ۱۳۷۰ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۳۳۷ و ۱۳۲۴ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۸ به ۱۳۵۸ قرار دارند و موج افزایشی دیروز از سطح ۱۳۳۲ صرفا یک حرکت پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با توجه به شکسته شدن خط روند افزایشی که نشانه ای در جهت وارونه یا مغکوس شدن روند صعودی از سطح ۱۲۶۸ است و همچنین با توجه به ساختار پنج موجی این روند می بایست پس از شکست سطح حمایت ۱۳۳۷ در انتظار کاهش به سطح حمایت بعدی ۱۳۲۴ بود. لازم به ذکر است سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸ تشکیل شده اند که هر یک بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی و بالاترین سطح ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ تشکیل شده اند.

در چارت روزانه الگوی سایه طولانی دوجی در اطراف سطح مقاومت ۱۳۴۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۱۵۹) شکل گرفته است و این الگوی کندل استیک سیگنال قوی در جهت وارونه یا معکوس شدن است و پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا برای چند روز در زیر سطح مقاومت ۱۳۴۶ در نوسان باشد یا اینکه به سوی سطح ۱۳۱۰ برگردد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

امروز سرمایه گذاران در آستانه تصمیم گیری بانک مرکزی آمریکا جانب احتیاط را در پیش گرفته اند و تصمیم نهایی نشست دو روزه بانک فدرال رزرو آمریکا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و سرمایه گذاران انتظار دارند این بانک تا آخر سال دو نوبت کاهش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره را به تصویب برساند. این در حالی است که پیش بینی رسمی بانک فدرال رزرو در ماه مارس حاکی از این بوده که اقدام بعدی سیاستگذاران افزایش نرخ بهره خواهد بود نه کاهش آن.

در واقع امروز مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) در خصوص نرخ بهره است و این بار، گمانه زنی های مختلفی در این خصوص وجود دارد و اعضای کمیته سیاستگذاری پولی می توانند به کاهش نرخ بهره نیز رای دهند، اما تصور نمی شود که بانک فدرال تمایلی در جلسه امشب داشته باشد.

همانند همیشه، عمده توجه فعالان بازار به بیانیه بانک فدرال و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود تا در آن به نشانه هایی از سیاستگذاری های پولی و یا اقدامات آتی در زمینه اتخاذ سیاست های پولی ارزان دست یابند.

از این رو معامله گران اونس طلا و سرمایه ‌گذاران جهانی، تصمیم نهایی امشب کمیته فدرال رزرو آمریکا (FOMC) را به‌ دقت زیر نظر خواهند گرفت، تا تصویری از مسیر نرخ‌های بهره جهانی در سال جدید میلادی به دست آورند. با این ‌حال، سؤال مهمی که ذهن همه را به خود مشغول کرده، این است که آیا در متن بیانیه رسمی بانک فدرال یا در لابه لابه سخنرانی امشب جرومی پاول (رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا) در رابطه با کاهش نرخ بهره در آینده حرفی خواهد شد یا خیر؟

برآوردهای اخیر کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در ماه جولای سال میلادی جاری را نشان می‌ دهد و به همین دلیل، توجه سرمایه‌گذاران بایستی به گزارش دات پلات “Dot Plot” باشد. این گزارش نشانگر آرای مقامات بانک فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره مناسب برای آمریکا در چهار سال آینده است.

به همین دلیل انتظار می‌رود که معامله گران پیش از تصمیم نهایی مقامات پولی بانک فدرال رزرو، تمایلی به خرید یا فروش اونس طلا نداشته باشند و قیمت آن هم تا مشخص شدن آینده نرخ‌ های بهره آمریکا، مسیر خنثی و نوسانی را بین سطوح ۱۳۳۷ و ۱۳۵۱ در پیش بگیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا