تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت عبور از سطح مقاومت ۱۴۱۱ تا سطوح ۱۴۲۱ و ۱۴۳۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۷۰ در چارت روزانه نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۱۵۹ قرار دارد و سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۴۳۹ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۴۶۱ خواهد شد.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی پرچم (Pennant) به تارگت افزایشی ۱۴۶۱ و ۱۴۹۶ اشاره دارد و در حرکات اصلاحی سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۸۷ و ۱۳۷۶ و پس از آن سطح ۱۳۷۰ قرار دارند. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی افزایشی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد و این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است.

به همین دلیل هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند. اخیرا جهان به نوعی دستخوش حوادث نسبتا ناگواری بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت جهانی اونس طلا به اوج شش ساله گذشته می باشد.

سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و ترس سرمایه داران از بالا گرفتن تنش در منطقه خاورمیانه از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی بانکهای مرکزی کشورهای مختلف را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست .به عنوان مثال در ابتدای جنگ عراق مردم این کشور به سمت طلا فروشی ها هجوم آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل بودند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند.

از سوی دیگر یک از اصولی که در تجارت طلا باید مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگی است که قیمت این فلز گرانبها با ارزهای معتبر علی الخصوص دلار آمریکا دارد. چون طلا در بازار های جهانی به دلار قیمت گذاری می شود بالا رفتن ارزش دلار باعث گران شدن طلا برای کسانی است که قصد خرید این کالا را با ارزهای دیگر دارند و در نتیجه تقاضای جهانی پایین می آید و به تبع آن طلا ارزان می شود. عکس این مسئله نیز صادق است یعنی هنگامی که دلار تضعیف می شود طلا برای خریدارانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند ارزان می شود و در نتیجه بالا رفتن تقاضا و به تبع آن گران شدن قیمت را موجب می شود.

به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند. البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و بسیاری مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند.

اما بطور کلی در اکثر مواقع طلا در جهت عکس دلار آمریکا حرکت می کند و یکی از عواملی که افزایش قیمت این کالا را در این چند روز گذشته سرعت مضاعف بخشیده کاهش ارزش دلار آمریکا بعد از جلسه اخیر بانک مرکزی آمریکا و اشاره این کمیته سیاست گذاری به کاهش نرخ بهره بانک فدرال بوده است. اکنون قیمت جهانی اونس طلا فاصله بسیار اندکی با نرخ ۱۴۰۰ دلار در هر اونس دارد و چنانچه امروز یا هفته آینده به بالای سطح ۱۴۱۱ (بالاترین سطح امروز تا کنون) برسد خود را گامی دیگر به سطوح ۱۴۲۱ و ۱۴۳۹ نزدیک خواهد کرد که در چارت بالا مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا