تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح حمایت ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ روبرو شود و پس از آن با شکست سطح مقاومت ۱۴۲۰ مجدد سطح ۱۴۳۹ را تاچ کند و در صورت شکست آن نیز تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۶۱ افزایش یابد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطوح حمایت ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ شکسته شوند تنها باعث کاهش جزئی قیمت به سطوح حمایت بعدی ۱۳۸۶ و ۱۳۸۰ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۴۲۰ و ۱۴۳۹ بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج صعودی (۳) از سطح ۱۳۳۲ تشکیل شده است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۴۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) بالا برساند و الگوی پرچم (Pennant) نیز اشاره به همین تارگت ۱۴۶۱ دارد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا توانسته است خود را بالای سطوح ۱۴۰۳ و ۱۳۸۶ تثبیت کند می بایست در چارت روزانه در موج صعودی C منتظر تارگت های افزایشی ۱۴۳۹ و ۱۴۶۱ بود و هر گونه حرکت اصلاحی نزولی به زیر سطوح ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۸۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۹۳ درصدی) خواهد بود. از این رو احتمال حرکت صعودی بیشتر است و بسته شدن قیمت در بالای سطح ۱۴۲۰ می تواند به تقویت بیشتر قیمت به سطوح ۱۴۳۹ و ۱۴۶۱ بیانجامد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی افزایشی آن به وضوح مشخص شده اند.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید طلا می کند.

باید توجه داشت این حرکت اصلاحی و کاهشی قیمت که از سطح مقاومت ۱۴۳۹ (بالاترین سطح شش ساله اخیر) شاهد هستیم در راستای اظهارات دیشب مقامات بانک فدرال و حفظ سود (Profit Taking) نیز قابل توجیه است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

در واقع پس از اظهارات تند جیمز بولارد رئیس بانک فدرال سنت لوئیس مبنی بر آنکه شرایط اقتصادی فعلی آمریکا در حدی نیست که نرخ بهره به میزان ۵۰ واحد پایه کاهش یابد و همان ۲۵ واحد پایه در جلسه آینده بانک فدرال کافی است ارزش دلار آمریکا از پایین ترین نرخهای سه ماهه اخیر مقداری افزایش یافت و قیمت جهانی طلا پس از صعود به سطح ۱۴۳۹ یعنی بالاترین سطح ۱۴ مه ۲۰۱۳ به نرخهای پایین ۱۴۱۱ اصلاح کرد و علیرغم حرکت اصلاحی نزولی دیروز همچنان انتظار حرکت صعودی قیمت را داریم و انتظار می رود بازگشت مجدد قیمت به منطقه ۱۴۰۰ الی ۱۳۸۰ فرصتهایی را برای خریداران فراهم آورد.

این در حالی است که موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۹۹٫۶۱۳ تن کاهش یافت. اجلاس گروه ۲۰ از روز شنبه در شهر اوزاکای ژاپن آغاز به کار خواهد کرد و اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی رئیس جمهور چین در روز دوم اجلاس با یکدیگر دیدار کنند و توافقاتی در این دیدار حاصل شود ممکن است قیمت جهانی اونس طلا اصلاح کند اما به باور ما در صورت اصلاح قیمت به زیر سطح روانی ۱۴۰۰ فرصت مناسبی برای شروع حرکت صعودی بدست خواهد آورد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا