تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۱۴۳۹ را تاچ کند و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۱۴۰۳ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج صعودی (۳) از سطح ۱۳۳۲ تشکیل شده است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۴۹۶ برساند. الگوی پرچم (Pennant) نیز به همین تارگت اشاره کرده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه زیر سطوح حمایت ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ باعث کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۳۸۶ خواهد شد. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی افزایشی آن به وضوح مشخص شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا در ماه ژوئن تا بدین جای کار تقریبا به میزان %۸٫۸ افزایش یافته که بیشترین رشد ماهیانه از ماه ژوئن ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود. عدم اطمینان در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و پایان دادن به جنگ تجاری در جلسه گروه بیست (G20) باعث تقویت قیمت جهانی طلا از سطح حمایت روانی ۱۴۰۰ شده است و با افزایش امروز در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهیانه در سه ساله اخیر قرار دارد.

گفتنی است قیمت جهانی اونس طلا همچنین با رشد هفتگی  ۱٫۵ درصدی در مسیر ثبت ششمین افزایش هفتگی پی در پی قرار دارد. رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ امروز و فردا در اوزاکای ژاپن با یکدیگر دیدار می کنند و قرار است روسای جمهور آمریکا و چین فردا در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار کنند و ترامپ در آخرین اظهارات خود گفته است که هیچ قولی به چینی ها در مورد اینکه تعرفه های جدیدی بر کالاهای وارداتی چینی اعمال نکند نداده است و از سوی دیگر شی رئیس جمهور چین به آمریکا نسبت به حمایت از صنایع تولیدات داخل هشدار داد.

در واقع ترامپ با دیدار بدون پیش شرط با شی جینپینگ موافقت کرده اما همچنان تهدید ترامپ به وضع تعرفه های جدید علیه کالاهای چینی به قوت خود باقی است که همین مساله در معاملات امروز در سشن آسیا و اروپا باعث تقویت قیمت جهانی طلا شده است. ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است احتمال توافق تجاری با رییس جمهور چین در نشست گروه ۲۰ وجود دارد اما وی آماده است در صورت عدم توافق دو کشور، روی کل واردات چین تعرفه وضع کند.

باید توجه داشت روابط میان آمریکا و چین از زمان شکست مذاکرات در ماه مه که آمریکا چین را متهم کرد از وعده‌های خود عقب نشسته است رو به وخامت گذاشته است که یکی از دلایل افزایش اخیر اونس طلا نیز همین مساله بوده است. این دو کشور از سال پیش وارد جنگ تجاری شده‌اند و روی واردات میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه بالاتر وضع کرده ‌اند.

بنابراین به نظر می رسد تنش های موجود در خصوص مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین به رشد قیمت جهانی طلا کمک کند و برخی از خریداران در آستانه نشست گروه ۲۰ به خرید طلا از منطقه حمایت ۱۴۰۰ الی ۱۳۸۰ روی آورده اند مگر آنکه در جلسه گروه بیست تفاهم نامه ی میان ترامپ و شی امضا شود و دو اقتصاد بزرگ جهان که متوقف شده احیا شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا