تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ9) پیش بینی می شود قیمت آن در منطقه ۶۰٫۵۶ و ۶۰٫۸۸ دلار در هر بشکه به پیک و سقف قیمت خود برسد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج نزولی –c- از سطح ۶۳٫۸۱ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI در تایم یک ساعته نیز بیانگر آن است که موج آخر می تواند نهایت تا سطوح ۶۰٫۵۶ و ۶۰٫۸۸ افزایش داشته باشد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه امروز سطح حمایت ۵۸٫۸۴ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت وارونه شدن روند صعودی است.

در چارت روزانه نیز خط روند نزولی رسم شده از سطح ۶۶٫۶۰ نیز مانع از تقویت بیشتر قیمت شده است که این خط روند به همراه سطوح مقاومت ۶۰٫۵۶ و ۶۰٫۸۸ می توانند جلوی هر گونه حرکات افزایشی شارپی را بگیرند که در چارت پایین به وضوح مشاهده می شود.

از منظر تحلیل بنیادی هر چند پس از آنکه عربستان، روسیه و عراق از تمدید توافق کاهش تولید برای یک دوره شش تا نه ماهه دیگر حمایت کردند که همین خبر باعث تقویت قیمت نفت به بالای سطح ۶۰ شده است اما قویا پیش بینی می شود که این رالی افزایشی در اطراف منطقه مقاومت ۶۰٫۵۶ و ۶۰٫۸۸ پایان یابد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ9) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۶۶٫۴۳ تا سطح مقاومت بعدی ۶۸٫۰۷ صعود کند. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۳٫۴۰ به ۵۹٫۴۵ تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد.

براساس قواعد فیبوناچی هر گاه یک خط فیبوناچی شکسته می شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد. با توجه به خوش بینی ها نسبت به پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه بیست (G20) همین مساله باعث تقویت قیمت نفت شده است. از منظر تحلیل بنیادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش قصد دارند توافق کاهش تولید را حداقل تا پایان سال ۲۰۱۹ تمدید کنند.

تولید کنندگان بزرگ عضو این اتحاد از تمدید توافق حمایت کرده اند و اوپک، روسیه و دیگر تولید کنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس قرار است روزهای اول و دوم جولای در مورد توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند. این گروه از تولید کنندگان از سال ۲۰۱۷ تاکنون به منظور جلوگیری از کاهش قیمت نفت اقدام به محدود کردن تولید خود کرده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال بعد از یک حرکت اصلاحی کم عمق دوباره روند صعودی به سوی سطح ۶۸٫۰۷ را از سرگرفته است که این موضوع را کف دو قلو قیمت نفت برنت دریای شمال در حوالی سطح ۵۹٫۴۵ در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۵٫۶۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته زیر آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح حمایت بعدی ۶۴٫۷۸ و ۶۲٫۷۴ دلار در هر بشکه می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن