تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ9) پیش بینی می شود قیمت آن مابین سطوح ۵۶٫۰۴ و ۵۷٫۶۶ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این منطقه بین پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۹ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۶۰٫۲۸ به ۵۶٫۰۴ تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۵۷٫۶۶ با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۸٫۶۶ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۶٫۰۴ با قدرت شکسته شود منجر به تضعیف قیمت به سطح حمایت بعدی ۵۴٫۱۷ می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا قیمت آن در موج نزولی C از سطح ۶۰٫۲۸ قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۴٫۱۷ و ۵۰٫۳۹ پایین بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی وجود دارند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در چارت روزانه موج نزولی C بخشی از موج بزرگ تر (C) است که در حال ریزش قیمت به سطح ۵۱٫۶۲ است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ دیده می شود.

به باور ما افزایش دیروز قیمت صرفا یک موج پول بک به سوی مقاومت پیشین ۵۷٫۳۴ می باشد و این افزایش قیمت به احتمال زیاد در پایین این سطح مقاومت به پایان رسیده باشد و می بایست منتظر از سرگیری روند نزولی قیمت به سوی سطح ۵۴٫۴۸ بود.

بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۵۶٫۰۴ یا ۵۷٫۶۶ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU9) پیش بینی می شود قیمت آن بین سطوح ۶۳٫۱۵ و ۶۴٫۰۲ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت دیده می شود این منطقه مابین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۵۹٫۴۵ به ۶۶٫۸۵ قرار دارد و در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۴٫۰۲ با قدرت شکسته شود زمینه را برای تقویت قیمت به سوی سطح ۶۵٫۱۰ فراهم می آورد.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۳٫۱۵ با قدرت شکسته شود منجر به تضعیف قیمت به سطح حمایت بعدی ۶۲٫۲۸ می شود. تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت را نشان می دهد به این دلیل که روند نزولی قیمت از سطح ۶۶٫۸۵ به عنوان ادامه ی سیر نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) در نظر گرفته می شود و به باور ما این روند نزولی ممکن است به نرخهای پایین ۵۹٫۴۵ امتداد داشته باشد.

در چارت روزانه نیز موج نزولی C بخشی از سطح موج بزرگ تر (C) است که سومین موج از روند نزولی قیمت از سطح ۸۶٫۷۴ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) محسوب می شود. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۶۰ سطح حمایت قیمت را بر روی ۶۲٫۷۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) نشان می دهد که موقتا مانع از کاهش قیمت شده است و به باور ما کاهش قیمت به زیر سطح ۶۲٫۰۹ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۹) می تواند مهر تاییدی در جهت استمرار موج نزولی C به سوی سطح ۵۹٫۷۴ باشد.

بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۶۳٫۱۵ یا ۶۴٫۰۲ دلار در هر بشکه شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

لازم به ذکر است امروز عمده توجهات بازارها به گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن