تحلیل چشم انداز فصلی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی دلار آمریکا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۹ دومرتبه به سطح مقاومت ۹۸٫۱۹۴ صعود کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن را نشان داده است.

شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۹۳٫۸۲۹ قرار دارد و این سطح مقاومت منجر به تشکیل حرکت اصلاحی نزولی عمیق شده که به احتمال زیاد این حرکت در حوالی سطح حمایت ۹۵٫۸۹ پایان یافته است.

این سطح حمایت توسط حمایت دیگری در ۹۶٫۰۳۶ مانع کاهش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا شده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۰۳٫۸۲ به ۸۸٫۲۵۳ تشکیل شده است و براساس ماهیت موج تکانشی از موج پیشین A ، موج افزایشی C شامل پنج موج می باشد.  تا کنون تنها چهار موج آن آشکار شده است و موج پنجم یعنی موج v به احتمال زیاد از حوالی سطح ۹۵٫۸۹ شروع شده که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۹۹٫۲۲۵ برساند.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۵٫۸۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش جزئی و محدود قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۵٫۱۰ می شود و در کوارتر سوم سال میلادی ۲۰۱۹ هر گونه کاهش بیشتر قیمت به زیر این سطح موجب تضعیف قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سطوح حمایت بعدی ۹۴٫۲۰ و ۹۱٫۹۲ خواهد شد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا