تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر وجود ندارد و کماکان پیش بینی می شود قیمت آن مدتی بین سطوح ۱۴۱۱ و ۱۴۲۷ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی ۱۲۶۵ تشکیل شده اند که در سطح ۱۴۳۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹) به پایان رسیده است.

برای امروز در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۴۲۷ با قدرت شکسته شود سیگنالی در جهت امتداد موج صعودی iii به سوی سطح ۱۴۵۲ صادر خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۱۱ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۳۸۶ می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش قیمت از سطح ۱۳۸۶ در قالب سه موج شکل گرفته است که یک موج بزرگ تر ۵ را شکل داده است و براساس این شمارش امواج الیوت ویو این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح ۱۴۵۲ افزایش یابد. در هر حال گاهی اوقات پنج موجم شامل تنها شامل سه موج کوچک می باشد و موج ۵ ممکن است در حوالی سطح ۱۴۵۲ به سقف خود رسیده باشد.

از این رو می بایست منتظر نوسانات و تحولات بیشتر قیمت بود تا جهت قیمت آن مشخص گردد. بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۴۱۱ یا ۱۴۲۷ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

با توجه به گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) و افزایش تنش ها در خاورمیانه، قیمت جهانی اونس طلا همچنان بین سطوح ۱۴۱۱ و ۱۴۲۷ قرار دارد و از نظر فعالان بازار کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در آمریکا در هفته آینده قطعی است.

در سایر تحولات دیروز بانک مرکزی اروپا مطابق انتظار بازار تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکرد اما در بیانیه همراه و کنفرانس خبری ماریو دراقی به اتخاذ سیاستهای انبساطی کمّی و محرک های اقتصادی اشاره نمود. امروز توجه بازار به آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده، معطوف خواهند ماند.

از آنجایی که قویا پیش بینی می شود که بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه هفته آینده خود نرخ بهره را کاهش دهد قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد. در حرکت صعودی ، بازگشت قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۴۲۷ می تواند زمینه تقویت قیمت جهانی اونس طلا تا نرخ ۱۴۵۲ را هموار کند.

امروز شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۳٫۱ به %۱٫۸ تغییر یابد.این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت کاهش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی نامطلوب بوده و وضعیت کلی نامناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص این امر به تضعیف دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا ، بانک فدرال این کشور توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. به هر حال با اعلام اخبار امروز ممکن است نوساناتی را برای اونس طلا به همراه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا