تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۵۷٫۵۶ و ۵۸٫۲۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود افزایش دیروز قیمت به معنای استمرار روند صعودی از سطح ۵۴٫۷۲ (پایین ترین سطح ۱۸ جولای ۲۰۱۹) است و با توجه به اینکه قیمت آن در موج c قرار گرفته این روند ممکن است تا سطح ۵۷٫۵۶ یا بالاتر یعنی سطح ۵۸٫۲۵ امتداد داشته باشد که هر یک از این نقاط به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از این موج است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۵۰٫۶۰ به ۶۰٫۹۲ به تارگت افزایشی ۵۸٫۴۸ اشاره کرده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی واقع شده است. از منظر تحلیل تکنیکال حتی اگر قیمت نفت خام سبک آمریکا به این سطح برسد هنوز دشوار است که بگویم آیا روند صعودی بزرگ تر که از سطح ۵۰٫۶۰ شروع شده امتداد یافته یا خیر.

به باور ما عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۷٫۵۶ یا شکست سطح حمایت ۵۶٫۴۵ سیگنالی در جهت تکمیل شدن روند صعودی کوتاه مدت از سطح ۵۴٫۷۲ صادر خواهد کرد. در چارت روزانه نیز قیمت در تلاش برای عبور از سطح مقاومت قوی ۵۷٫۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰) است و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۰٫۸۸ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ – ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۴٫۲۸ و ۶۴٫۶۷ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و الگوی پرچم در چارت تایم فریم یک ساعته به وضوح نشان داده است.

افزایش دیروز قیمت نفت خام سبک آمریکا بیانگر استمرار روند صعودی کوتاه مدت قیمت از سطح ۶۱٫۲۹ (پایین ترین سطح ۱۸ جولای ۲۰۱۹) است و با توجه به اینکه قیمت آن در موج c قرار گرفته است این احتمال قویا وجود دارد که این روند تا سطوح ۶۴٫۶۷ و ۶۵٫۹۶ ادامه داشته باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج صعودی c است.

دلیل این افزایش قیمت خوش بینی ها نسبت به کاهش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا بعد از یک دهه اخیر است که می تواند موجب تقویت اقتصاد آمریکا و افزایش تقاضا برای نفت در کوتاه مدت شود. سیاست پولی انبساطی در آمریکا که بر اساس آن بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می دهد موجب ادامه رشد تقاضا برای نفت در نیمه دوم امسال خواهد شد.

الگوی پرچم در چارت پایین نیز اشاره به تارگت افزایشی ۶۵٫۹۶ دارد و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن دیگر نشان می دهد که این روند افزایشی یک ارتباط ریاضی قوی با روند صعودی بزرگ تر پیشین از سطح ۵۹٫۴۵ (پایین ترین سطح ۵ ژوئن ۲۰۱۹) دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال روند صعودی کنونی سومین مرحله از چرخه سه موجی از سطح ۵۹٫۴۵ می باشد و در حرکت صعودی چنانچه امروز از بالا سطح مقاومت ۶۴٫۶۷ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت چنین چشم انداز صعودی خواهد بود.

این در حالی است که در حرکت نزولی در صورتیکه سطح حمایت ۶۳٫۲۳ با قدرت شکسته شود نشانه ی در جهت تکمیل شدن این روند صعودی آغاز شده از سطح ۶۱٫۲۹ است و در چارت روزانه الگوی صعودی به معنای افزایش دوباره قیمت به سوی سطح ۶۶٫۹۱ است.

به باور ما برای احیای روند نزولی می بایست قیمت به زیر سطح حمایت کلیدی و مهم ۶۱٫۵۴ برسد تا فروشندگان وارد بازار شوند در غیر این صورت روند افزایشی قیمت ممکن است تا سطح ۶۶٫۹۱ دلار در هر بشکه ادامه یابد که این سطح را در چارت روزانه مشاهده می فرمائید. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن