تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر لحن بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد سیاست های پولی ملایم باشد و اشاره به کاهش های بیشتر نرخ بهره نماید قیمت آن به سطح ۱۴۵۲ افزایش یابد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۴۲۷ در چارت پایین نیز به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی از سطح ۱۲۶۵ به ۱۴۳۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد. از نظر تحلیل تکنیکال افزایش بعدی قیمت از سطح ۱۳۸۶ شامل پنج موج می باشد و موج پنجم یعنی موج v در حال پیشروی است که در این موج می تواند قیمت را تا سطح ۱۴۵۲ هدایت کند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در حرکت نزولی نیز تنها به شرط کاهش قیمت به سطح ۱۴۲۰ سناریوی افزایشی به سطح ۱۴۵۲ را باطل خواهد کرد. البته باید توجه داشت سطح حمایت اصلی بر روی ۱۴۱۱ قرار گرفته است که تنها به شرط شکست آن منجر به فرود قیمت به سوی سطح ۱۳۸۶ می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن در آستانه انتشار نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی آمریکا به وضوح مشخص شده است.

امروز مهمترین تمرکز بازار به انتشار بیانیه نشست شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ایالات متحده (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است و هرچند که انتظار می رود که نرخ بهره حداقل به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش یابد اما همه در این انتظار هستند تا ببینند لحن بیانیه همراه نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران چگونه خواهد بود. اعلام بیانیه بسیار مهم و حائز اهمیت تلقی می شود زیرا می تواند جهت تصمیم گیریهای آتی بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره بانکی را مشخص کند.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و پیش بینی می شود نرخ بهره بانک فدرال آمریکا از رقم قبلی %۲٫۵۰ به %۲٫۲۵ کاهش یابد، نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد.

در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند.

به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲ گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا در خارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی).

همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود و هم اکنون ریاست بانک فدرال رزرو آمریکا را آقای جرومی پاول برعهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا