تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سناریوی افزایشی به ۱۴۵۲ باطل شده است و این موضوع را کاهش دیشب قیمت بعد از اعلام بیانیه نرخ بهره بانک فدرال و سخنرانی رئیس بانک فدرال نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود کاهش دیشب قیمت تاییدی برای استمرار روند نزولی آغاز شده قیمت از سطح ۱۴۵۲ است که می توان این سطح را به عنوان سقف چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۱۲۶۵ در نظر گرفت.

بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از این چرخه سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۴۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) نشان می دهد که موقتا مانع از ریزش قیمت شده که همین امر اندکی به افزایش قیمت کمک کرده است. با این حال کاهش قیمت هنوز تکمیل نشده است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت به تارگت های نزولی ۱۳۸۱ و ۱۳۵۹ اشاره می کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نیز تارگت نزولی ۱۳۹۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۱۴۳۲) را نشانه گرفته است. به باور ما در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۴۱۶ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تنها باعث افزایش اندک قیمت به سطح مقاومت ۱۴۲۵ می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت که در چارت روزانه کاهش کنونی قیمت در جهت خلاف روند صعودی بزرگتر از سطح ۱۱۵۹ می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت به تارگت های ۱۳۸۳ و ۱۳۴۰ اشاره کرده است که این سطوح در چارت روزانه به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته اند. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی دیشب مطابق انتظارات نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا  از دامنه ۲٫۲۵٫ – ۲٫۵۰ درصد ، به دامنه ۲٫۰۰ – ۲٫۲۵ درصد کاهش یافت و بانک فدرال به کاهش مجدد نرخ بهره در سال جاری اشاره کرد اما نه در یک پروسه مستمر و پیوسته. بانک فدرال می گوید فعالیت های اقتصادی این کشور با نرخ متوسط در حال افزایش است. بانک فدرال رزرو می گوید: بازار کار همچنان قوی است.

دو نفر از اعضای بانک فدرال (استر جورج و اریک روزن گرین) با کاهش نرخ بهره مخالفت کردند. بانک فدرال در بیانیه خود تکرار کرد که سرمایه گذاری تجاری ضعیف بوده است. همچنین تکرار کرد که عدم اطمینان در مورد این چشم انداز باقی می ماند. اقدامات مبتنی بر نرخ تورم همچنان پائین است در مقابل بیانیه جلسه قبل که گفته بود کاهش یافته است. بانک فدرال در بیانیه تکرار کرد که اندازه گیری تورم مبتنی بر نظرسنجی کمی تغییر یافته است و نرخ تورم پایین تر از ۲ درصد حرکت می کند.

بانک فدرال در بیانیه خود می گوید که کاهش نرخ بهره با توجه به پیامدهای تحولات جهانی برای چشم انداز اقتصادی و همچنین کاهش فشارهای تورمی صورت گرفته است. در بیانیه دیشب همانند بیانیه قبلی آمده است که بانک فدرال رزرو پیامدهای اطلاعات دریافتی را برای چشم انداز اقتصادی رصد خواهد کرد و در زمان مناسب برای حفظ توسعه اقتصادی عمل خواهد کرد و همچنین عدم اطمینان در مورد این چشم انداز افزایش یافته است. عبارت قبلی در مورد “عدم اطمینان در مورد این چشم انداز” در بیانیه بدون تغییر باقی ماند و تقریبا همانند رقم قبلی بود.

از نظر رئیس بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره بانک فدرال با هدف افزایش نرخ تورم به سمت هدف ۲ درصد بوده است. این مهم است که بازار کار پویا و قوی کمک بیشتری به اقتصاد آمریکا می کند. اقتصاد آمریکا مطلوب باقی می ماند و رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال میلادی نزدیک به انتظارات بوده است. رشد تولید آمریکا کاهش یافته و رشد سرمایه گذاری ثابت است.

رشد تولیدی در خارج از کشور ، به ویژه در اروپا و چین ناامید کننده است. دستمزدهای آمریکا در حال افزایش هستند اما نه با سرعتی که منجر به رشد فشارهای تورمی شود. فشارهای ضد تورمی جهانی همچنان ادامه دارد. کمیته سیاست گذاری بانک فدرال رزرو آمریکا هنوز چشم انداز مساعدی میبیند. پاول در مورد سیاست های پولی و نرخ بهره می گوید هدف از کاهش نرخ بهره بیمه شدن در برابر خطرات نزولی و مدیریت ریسک است و جنبه بیمه ای برای آن وجود دارد. ما تجربه زیادی در پاسخ به رشد جهانی نداریم. تنش های تجاری به شکلی متفاوت تکامل می یابد.

در صورت افت‌ محسوس در شاخص های اقتصادی کاهش مجدد نرخ بهره ضروری است اما شروع یک روند نخواهد بود و در واقع کاهش بهره بانک فدرال تنظیم در یک چرخه میانه است. اظهارنظری که نشان می دهد کاهش شدید و بیشتر نرخ بهره فعلا مورد توجه بانک فدرال نیست که همین در معاملات دیشب باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۴۳۲ به ۱۴۰۴ در سشن آسیا شد.

از نظر پاول بانک فدرال در حال تنظیم سیاست تطبیقی پولی است و قرار نیست یک سلسله کاهش متعدد در نرخ بهره وجود داشته باشد. اقتصاد آمریکا به مدت طولانی به هدف خود نزدیک شده است. ما در حال فکر کردن به این کاهش نرخ بهره به عنوان یک تنظیم چرخه میانه در سیاست های پولی بانک فدرال هستیم. ما تورم پایین ، سیاست تجارت و رشد خارجی را تحت نظر خواهیم داشت.

عملکرد اقتصاد آمریکا نشان می دهد که سیاست های پولی کار می کنند. ما به رشد ضعیف جهانی بسیار با دقت نظارت خواهیم کرد، همچنین به تجارت و تورم اشاره کرد و از نظر پاول تولید در سراسر جهان ضعیف است. هیچ دلیلی وجود ندارد که توسعه اقتصادی آمریکا نتواند ادامه یابد. پاول می گوید موتور اقتصاد آمریکا ، مصرف کنندگان هستند و امیدوار است که به تولید و سرمایه گذاری کمک کند. ما هرگز ملاحظات سیاسی (تهدیدات اخیر ترامپ به تصمیمات بانک فدرال) را در نظر نمی گیریم. در تقویم اقتصادی امروز تنها شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه جولای اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۱٫۷ به ۵۲٫۰۰ افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا