تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU9) سیگنال فروش صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۳٫۰۴ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۵۲٫۶۰ و ۵۱٫۶۹ کاهش داشته باشد. قیمت نفت عمدتا به دلیل سایه افکندن اختلافات تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی و نگرانی ها از کاهش تقاضا برای نفت رو به کاهش است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۳٫۰۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از یک روند صعودی ۵۰٫۶۰ به ۶۰٫۹۲ تشکیل شده است و این سطح توسط حمایت دیگری در ۵۲٫۶۰ – خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج نزولی C یا موج (۳) از سطح ۵۸٫۸۲ – مورد حمایت قرار گرفته است و به باور ما در دامنه ۵۳٫۰۴ و ۵۲٫۶۰ تلاش معامله گران جهت حرکت بعدی بازار را مشخص خواهد کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با این حال از نظر تحلیل تکنیکال بررسی شمارش امواج الیوت ویو  و الگوی پرچم (Pennant) اشاره به یک حرکت نزولی عمیق به سوی سطح ۵۰٫۶۰ دارد و به باور ما دیر یا زود قیمت به زیر این سطوح حمایت ۵۳٫۰۴ و ۵۲٫۶۰ کاهش خواهد یافت.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح حمایت ۵۴٫۴۸ را با قدرت شکسته است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰  تشکیل شده است و در حال ریزش قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۵۱٫۶۲ است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی C از سطح ۶۰٫۹۴ تارگت نزولی ۵۱٫۰۵ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) سیگنال فروش صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۵۸٫۱۳ و ۵۷٫۵۶ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت بعدی به روشنی نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (c) از سطح ۶۵٫۴۲ در حرکت است و این موج نزولی قیمت را به پایین سطح ۵۹٫۰۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) کشانده است و از این رو این احتمال قویا وجود دارد که تا سطوح ۵۶٫۶۳ و ۵۵٫۱۳ ریزش داشته باشد. در حال حاضر قیمت آن کمی به سوی سطح حمایت پیشین یعنی سطح ۵۹٫۴۵ (پایین ترین سطح ۵ ژوئن ۲۰۱۹) پول بک کرده است که این سطح هم اکنون تبدیل به سطح مقاومت مستحکمی شده است.

به احتمال زیاد این پول بک قیمت در حوالی این سطح پایان می یابد و سپس روند نزولی قیمت آن از سرگرفته خواهد شد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال کاهش به سوی سطح ۵۷٫۱۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ می باشد و در این موج در میان مدت و بلند مدت به سطوح ۵۲٫۸۵ و ۳۸٫۷۹ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت که این موضوع را بررسی الگوی پرچم (Flag) در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.  در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی با توجه به اینکه سرمایه گذاران درگیر تاثیرات جنگ تجاری هستند، قیمت نفت همچنان تحت فشارهای نزولی  است. لازم به ذکر است آمارهای رسمی دولت آمریکا در مورد میزان ذخایر نفت امروز منتشر می شود. امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۸٫۴۹۶- میلیون بشکه به میزان ۲٫۸۴۵- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن