تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU9) هنوز تحلیل قبلی معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطوح حمایت ۵۱٫۶۲ و ۵۱٫۰۵ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این موضوع را در چارت روزانه ادامه ی سیر نزولی قیمت از سطح ۶۰٫۹۴ نشان داده است و به باور ما هنوز این موج نزولی تکمیل نشده است.

همانطور که در نمودار پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

براساس آن چیزی که در نمودار زیر نفت خام سبک آمریکا مشخص است سطح حمایت ۵۱٫۶۲ باعث تشکیل حرکت افزایشی در روز ۱۳ ژوئن شده بود که این افزایش قیمت در سطح ۶۰٫۹۴ پایان یافت و به باور ما افزایش فعلی قیمت خیلی ضعیف تر خواهد بود و به احتمال زیاد در حوالی سطح ۵۴٫۴۸ پایان می یابد.

در واقع از منظر تحلیل تکنیکال خط روند افزایشی رسم شده به تارگت پایین تر یعنی در حدود سطح ۵۳٫۴۰ اشاره دارد که صرفا یک موج پول بک به سوی این خط روند روند خواهد بود که دوام چندانی نخواهد داشت و به باور ما دیر یا زود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی C تا سطح ۴۴٫۹۴ پایین خواهد آمد.

در بررسی چارت یک ساعته نیز قیمت آن در موج C یا موج (۳) در نوسان است که هر دو این موج ها می توانند قیمت را تا سطح ۴۸٫۷۶ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) پایین بکشانند. در مجموع برای امروز بر این باوریم که قیمت قبل از ریزش دوباره ، مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۵۳٫۴۵ (نزدیک به سطح ۵۳٫۴۰) اصلاح کند و سپس توسط فروشندگان تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

بنابراین برای امروز در روند اصلی، تا زمانیکه قیمت آن زیر سطح مقاومت ۵۴٫۴۸ دلار در هر بشکه است، حرکت نزولی پایدار است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) هنوز تحلیل قبلی معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۵۵٫۸۸ را لمس کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (c) از سطح ۶۵٫۴۲ قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۵۵٫۱۳ پایین بکشاند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی دیده می شود.

حرکت افزایشی قیمت که در برخورد به سطح حمایت ۵۵٫۸۸ اتفاق افتاده به احتمال زیاد دوام چندانی نخواهد داشت و در حوالی یکی از سطوح مقاومت ۵۷٫۵۶ یا ۵۸٫۱۳ پایان می یابد. از نظر تحلیل تکنیکال موج نزولی (c) احتمالا در یک کانال نزولی در حال آشکار شدن است و هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی محدود به سقف این کانال یعنی حوالی سطح ۵۸٫۱۳ می باشد که در چارت بعدی مشاهده می فرمائید.

از منظر تحلیل بنیادی پس از آنکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که بر کالاهای چینی بیشتری تعرفه وضع می کند و از سوی دیگر کاهش ارزش یوان موجب نگرانی از وقوع جنگ ارزی شده است، قیمت نفت در بازار جهانی با کاهش مواجه بوده است.

به باور ما این افزایش قیمت که پس از برخورد قیمت به سطح حمایت ۵۵٫۸۸ شاهد آن بودیم صرفا یک موج پول بک به سوی سطح حمایت پیشین یعنی سطح ۵۷٫۱۹ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ قرار گرفته است.

به باور ما این موج پول بک کمی بیش از حد شارپی بوده است و در موج نزولی (C) در میان مدت و بلند مدت می بایست منتظر ریزش قیمت آن به سطوح ۵۲٫۸۵ و ۳۸٫۷۹ دلار در هر بشکه باشیم که این تارگت را بررسی الگوی پرچم (Flag) در چارت روزانه به وضوح نشان داده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن