تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مابین سطوح ۱۴۸۰ و ۱۵۰۷ در نوسان باشد تا یکی از سطوح فوق شکسته شود و جهت قیمت آن مشخص گردد. در حال حاضر قیمت آن مابین سطوح ۱۴۸۳ و ۱۵۰۲ قرار دارد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۴۰۰ به ۱۵۳۴ تشکیل شده است.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۷۹ – خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطوح ۱۴۶۵ و ۱۴۵۲ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۱۵۰۷ و ۱۵۱۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی) با قدرت شکسته شوند باعث تقویت قیمت آن به سطوح ۱۵۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی) و ۱۵۳۴ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در شرایط فعلی نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از سطوح حمایت ۱۴۷۹ یا مقاومت ۱۵۱۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

قیمت جهانی طلا پس از اعلام به تعویق افتادن تعرفه های کمرگی آمریکا بر برخی از کالاهای وارداتی چین که باعث کاهش نگرانی ها از تشدید جنگ تجاری میان دو کشور شده است از سطح مقاومت ۱۵۳۴ (بالاترین سطح شش ساله اخیر) تا سطح حمایت ۱۴۸۰ کاهش یافت و هم اکنون در حوالی سطح ۱۵۰۰ در نوسان است.

برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از سطوح حمایت ۱۴۷۹ یا مقاومت ۱۵۱۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. در هر حال عدم قطعیت های سیاسی و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی جهانی از کاهش بیشتر قیمت به زیر سطح حمایت ۱۴۸۰ ممانعت کرده است.

شب گذشته دولت ترامپ اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر برخی کالاهای چینی از جمله لپتاپ و تلفن همراه را که قرار بود از اول ماه آینده شروع شود تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹ به تعویق انداخت. این تعویق وضع تعرفه های کمرگی، احتمالا در کوتاه مدت مقداری موجب کاهش تقاضای خرید در بازار طلا می شود اما این کاهش قیمت در بازار طلا گذرا و کوتاه مدت خواهد بود و این تحول تاثیری بلندمدتی بر چشم انداز بازار جهانی اونس طلا نخواهد داشت.

در حال حاضر تمرکز بازار روی سمپوزیوم سالانه بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده است تا سرنخ هایی از رویکرد پولی آینده بانک مرکزی آمریکا به دست بیاورد و براساس معاملات آتی هم اکنون ۸۶٫۲ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه سپتامبر سال میلادی جاری به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش یابد. قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا