تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت تثبیت کندل دو ساعته در بالای سطح مقاومت ۱۵۲۴ تا سطح مقاومت بعدی ۱۵۳۴ افزایش داشته باشد و این موضوع را حرکت افزایشی قیمت از سطح حمایت ۱۴۸۳ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۴۰۰ به ۱۵۳۴ تشکیل شده است. در چارت پایین شکسته شدن سطح مقاومت ۱۵۱۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) نیز زمینه را برای صعود بیشتر تا سطح مقاومت بعدی ۱۵۲۴ و ۱۵۳۴ فراهم آورده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطوح حمایت ۱۵۰۲ و ۱۵۰۰ و تثبیت کندل دو ساعته پایین این سطوح منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۴۸۳ می شود. در مجموع از اطراف سطح مقاومت ۱۵۲۴ شاهد حرکات اصلاحی هستیم اما چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است.

در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۵۲۴ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن تارگت بعدی ۱۵۳۴ و ۱۵۴۶ خواهد بود. سطوح حمایت نیز به ترتیب بر روی ۱۵۰۲ و ۱۵۰۰ تشکیل شده اند. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

با توجه به معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا و ترس سرمایه گذاران از رکود اقتصادی که پس از اعلام داده های ضعیف اقتصادی از آلمان و چین شکل گرفته است قیمت جهانی طلا مجدد با افزایش روبرو شده است و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا برای اولین بار از سال میلادی ۲۰۰۷ به پایین نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله رسید.

این وارونگی در منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا نشاندهنده خطر رکود اقتصادی است که باعث تقویت قیمت جهانی طلا شده است. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۳۰ ساله دولت آمریکا به پایین ترین رقم خود رسیده و در مسیر ثبت کاهش ۲۷ واحدی در این هفته قرار دارد که شدیدترین کاهش از اواسط سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می شود.

کاهش شدید بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا و احساس عدم قطعیت در بازارها ناشی از ریسک رکود اقتصادی و تنش های تجاری میان آمریکا و چین موجب تقویت قیمت جهانی طلا برای سومین هفته متوالی شده است. سقوط بازارهای سهام آمریکا و تشدید جریانات ریسک گریزی گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را افزایش داده است. چین نیز اعلام کرده است اگر تعرفه های ۱۰ درصدی آمریکا علیه ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اعمال شود این کشور نیز تلافی خواهد کرد.

در حال حاضر تمرکز بازار روی سمپوزیوم سالانه بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده است تا سرنخ هایی از رویکرد پولی آینده بانک مرکزی آمریکا به دست بیاورد و براساس معاملات آتی هم اکنون ۸۶٫۲ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه سپتامبر سال میلادی جاری به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش یابد. قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ، شاخص های مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی آمریکا و تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا در ماه اوت منتشر خواهد شد، اما تجربیات اخیر حاکی از آن است که نوسانات اونس طلا متکی به تغییرات در وضعیت بازارهای مالی مخصوصا تغییرات منحنی بازدهی اوراق قرضه و نوسانات بازارهای سهام در واکنش به اخبار پیرامون تنش های تجاری میان آمریکا و چین باقی خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا