تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۴۹۶ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۴۷۹ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ تشکیل شده استک که موقتا مانع از ریزش قیمت شده است.

با این حال واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI اشاره به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۴۷۹ دارد. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین علاوه بر این موج (c) در اطراف سطح مقاومت ۱۵۲۴ به پیک و سقف خود رسیده است و از منظر تحلیل تکنیکال چهارمین موج از مولفه امواج الیوت یعنی موج ۴ در سطح ۱۳۸۱ به پایان رسیده است و این احتمال قویا وجود دارد که به این سطح نزدیک شود.

در چارت یک ساعته به نظر می رسد که قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی c در نوسان است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۵۳۴ محسوب می شود و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۱۴۸۳ و ۱۴۶۷ برساند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۴۰۰ به ۱۵۳۴ تشکیل شده است.

گفتنی است در حرکت صعودی اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۵۱۴ دیده می شود که اگر به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سطوح ۱۵۲۴ و ۱۵۳۴ خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در حال حاضر تمرکز بازار روی سمپوزیوم سالانه بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته جاری است تا سرنخ هایی از رویکرد پولی آینده بانک مرکزی آمریکا به دست بیاورد و براساس معاملات آتی هم اکنون ۷۴ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه سپتامبر سال میلادی جاری به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش یابد.

سرمایه گذاران بازارهای مالی همچنین منتظر نشست سالانه بانک مرکزی آمریکا و نشست گروه هفت (G7) در اواخر این هفته هستند تا ببینند سیاست گذاران قصد دارند برای تقویت رشد اقتصادی چه اقداماتی را به اجرا بگذارند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد و این صورتجلسه مربوط به نشست ماه جولای و تصمیم برای کاهش نرخ بهره برای اولین بار از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به این سو است. امشب بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟

شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا