تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۵٫۷۱ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۴٫۹۸ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین به وضوح دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از روند نزولی ۵۸٫۸۲ تشکیل شده است.

این بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن سطح مقاومت قیمت را بر روی ۵۶٫۴۴ نشان می دهد که توسط خط روند نزولی رسم شده تبدیل به مقاومت مهمی شده است. در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۵۶٫۴۴ ناموفق بوده است و این عدم توانایی نشاندهنده شکل گیری پیک و سقف قیمت در حوالی این سطح است و اگر قیمت آن به هر دلیلی به بالای این سطح مقاومت موجب تقویت قیمت به سطح ۵۷٫۳۵ خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز به نظر می رسد که قیمت آن در منطقه خنثی و رنج ۵۴٫۴۸ و ۵۷٫۳۴ در نوسان است که این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده اند. در چارت پایین افزایش قیمت به بالای سطح ۵۷٫۳۴ تاییدی در جهت استمرار رالی افزایشی آغاز شده قیمت از سطح ۵۰٫۵۲ (پایین ترین سطح ۷ اوت ۲۰۱۹) می باشد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۴٫۴۸ شکسته شود موجب استمرار روند نزولی قیمت به سوی سطح ۵۱٫۶۲ می شود.

بررسی امواج الیوت ویو تمایلات بازار را کاهشی نشان می دهد زیرا موج نزولی C که از سطح ۶۰٫۹۴ شروع شده هنوز تکمیل نشده است و دیر یا زود قیمت آن تا سطح ۴۴٫۹۴ یعنی تا خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی کاهش خواهد یافت که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.  در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۹٫۰۶  کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو در چارت تایم فریم یک ساعته مربوطه به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود قیمت آن در موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۸۸ (پایین ترین سطح ۷ اوت ۲۰۱۹) تشکیل شده است و این موج می تواند به پنج موج کوچک تر تقسیم شود و چنین ساختاری اشاره به پایان موج c دارد.

در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۰٫۵۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۴۹ – خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی – از موج نزولی (c) آغاز شده از سطح ۶۵٫۴۲ می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در منطقه خنثی و رنج ۵۷٫۱۹ و ۶۱٫۵۴ یعنی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی (C) آغاز شده از سطح ۷۵٫۶۰ در نوسان است و به باور ما این موج در طی یکی دو روز آینده در پایین سطح ۶۱٫۵۴ پایان می یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (C) تا سطح ۵۲٫۸۵ کاهش یابد که این موضوع را بررسی الگوی پرچم (Flag) نشان داده است. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۷٫۱۹ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار موج نزولی (C) به سوی سطح ۵۲٫۸۵ خواهد بود.

از منظر تحلیل بنیادی هر چند آمارها نشان می دهد، میزان ذخایر نفت آمریکا بیش از حد انتظار کاهش یافته و قیمت نفت برنت امروز برای اولین بار در طی بیش از یک هفته اخیر به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسید، اما نگرانی ها در مورد رکود اقتصاد جهانی مانع از رشد بیشتر قیمت خواهد شد.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۵۸۰ میلیون بشکه به میزان ۱٫۸۸۹- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن