تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

اصل امواج الیوت در واقع یک شکل از تحلیل فنی و تکنیکال است که معامله گران از آن برای تجزیه و تحلیل چرخه بازار مالی و پیش بینی روند بازار با شناسایی شدت در روانشناسی سرمایه گذار، قیمت های بالا و پایین و دیگر عوامل جمعی استفاده می کنند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته اند و این موج از پنج موج کوچک تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج ۵ می تواند به پنج موج کوچک تر تقسیم شود.

این ساختار نشان می دهد که موج (c) ممکن است در حرکت صعودی خود با سطوح مقاومت ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ مواجه شود و این منطقه نیز دقیقا مماس با برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده از نقطه موج i و موج iii می باشد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطوح حمایت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۵۳۴ و ۱۵۲۴ تشکیل شده اند. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی لحن صحبت های روز جمعه جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا ملایم بود و در واکنش به این خبر قیمت جهانی طلا در بازار امروز با گپ افزایش به بالای سطح ۱۵۳۴ (بیشترین سطح در طی بیش از ۶ ساله گذشته) روبرو شد اما پس از آن که ترامپ رئیس جمهور آمریکا لحظاتی پیش اعلام کرد شب گذشته چین با مذاکره کنندگان آمریکا تماس گرفته و از تمایل آنها به بازگشت به میز مذاکره خبر داده است قیمت به نرخهای پایین اصلاح کرد.

پاول در سخنرانی خود در کنفرانس اقتصادی جکسون هول در وایومینگ آمریکا گفت ما برای حفظ توسعه اقتصادی که هم اکنون با ریسک های قابل توجهی مواجه است اقدامات مناسبی را انجام خواهیم داد. کاهش رشد جهانی ، عدم قطعیت سیاسی در بحث تنش های تجاری و کُند تر شدن رشد تورم ، چشم انداز مطلوب اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

در خبری دیگر که موجب تحریک حرکت افزایشی بیشتر اونس طلا شد اقدامات تلافی جویانه چین برای وضع تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی و در پی آن توئیت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه های بیشتر کالاهای وارداتی چین بود و اینکه ترامپ به شرکت های آمریکایی دستور داد بلافاصله به دنبال گزینه های بیشتر علیه چین باشند که همین خبر باعث تقویت دارایی های مطمئن نظیر طلا ، ین ژاپن و اوراق قرضه شده است.

در واقع روز جمعه ساعاتی پس از آنکه چین از تعرفه های تلافی جویانه به ارزش ۷۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکا پرده برداشت ، ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از ۵ درصد عوارض کمرگی اضافه بر ۵۵۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین خبر داد.

در مجموع تحلیل سرمایه گذاران از سخنان هفته گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا این بوده که ایشان نسبت به اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی متمایل است و اظهارات جدید ترامپ که موجب تشدید جنگ تجاری با چین شد می تواند به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کند.

این اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که بانک فدرال رزرو برای تداوم روند رو به رشد اقتصادی اقدام مناسب را انجام خواهد داد تاثیری افزایشی در بازار طلا داشته است. دو ابزار اصلی ای که در اختیار بانک مرکزی است یعنی تسهیل کمی و کاهش نرخ بهره می تواند باعث تقویت بیشتر قیمت جهانی طلا در بازار شود.

کمبود نقدینگی بازار را تهدید می کند که خروجی آن تداوم جریان ریسک گریزی و تحریک قیمت جهانی اونس طلا به تارگت های مشخص شده در بالا خواهد بود. امروز به جز جلسه گروه هفت (G7) شاخص اقتصادی سفارشات کالاهای بادوام و سخنرانی جیمز بولارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا مورد توجه فعالان بازار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا