تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۲٫۶۰ دلار در هر بشکه را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۱٫۶۹ سقوط کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود کاهش شدید قیمت در طی چند روز گذشته قویا به معنای استمرار روند نزولی آغاز شده قیمت از سطح ۶۰٫۹۴ است.

الگوی سقف دو قلو که در بین سطوح ۵۳٫۷۷ و ۵۷٫۴۷ شکل گرفته کم و بیش تایید گردیده است و این می تواند هدف نزولی در حدود سطح ۵۰٫۲۲ را نمایان سازد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک روند کاهشی کوتاه تر از سطح ۵۸٫۸۲ است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال پول بک به سوی خط گردن از الگوی سر و شانه الگوی سقف دو قلو در حوالی سطح مقاومت ۵۳٫۷۷ باشد و به احتمال زیاد این حرکت در حوالی سطوح مقاومت ۵۳٫۷۷ یا ۵۴٫۰۷ پایان می یابد.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال ریزش به سوی سطح حمایت ۵۱٫۶۲ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده است که این حرکت کاهشی را شکسته شدن سطح حمایت ۵۴٫۴۸ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. بررسی امواج الیوت ویو به جریان موج نزولی C از سطح ۶۰٫۹۴ اشاره دارد که در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۱٫۰۵ و ۴۴٫۹۴ پایین بکشاند. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۵۸٫۱۸ را تاچ کند و در صورت شکست آن سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۵۷٫۶۷ صادر کند. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از یک روند صعودی ۵۷٫۶۷ به ۶۱٫۴۱ تشکیل شده است و تا بدین جای کار به عنوان آخرین سد در برابر ریزش قیمت به سوی سطح ۵۷٫۶۷ عمل کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش کنونی قیمت صرفا به عنوان بخشی از یک نوسانات خنثی قیمت بین سطوح ۵۷٫۶۷ و ۶۱٫۴۱ یا استمرار روند نزولی قیمت از سطح ۶۵٫۴۲ (بالاترین سطح ۳۱ جولای ۲۰۱۹) در نظر گرفته می شود و در هر دو مورد این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح ۵۷٫۶۷ کاهش یابد. لازم به ذکر است اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۹٫۱۰ دیده می شود که اگر به هر دلیلی کندل دو ساعته بالای این سطح بسته شود تنها موجب افزایش کوتاه قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۵۴ می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال ریزش به سوی سطح حمایت ۵۷٫۱۹ – خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۲٫۸۵ و ۳۸٫۷۹ پایین بکشاند و بررسی الگوی پرچم (Flag) به تارگت نزولی ۵۲٫۸۵ دلار در هر بشکه اشاره کرده است. تشدید تنش های تجاری قیمت را به کمترین نرخهای خود از روز ۱۵ اوت تاکنون رسانده است.

این کاهش قیمت پس از آن صورت گرفت که چین اواخر هفته گذشته اعلام کرد ۱۰ درصد تعرفه بیشتر بر ۷۵ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا وضع می کند که نفت خام را نیز در بر می گیرد. در واقع نگرانی ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهان پس از بالا گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین بیشتر نیز شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن