تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت تثبیت قیمت آن در بالای سطوح حمایت ۱۵۲۴ و ۱۵۱۷ به ترتیب به سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ دست یابد و این حرکت صعودی را همانطور که دیروز گفته شد بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

اصل امواج الیوت در واقع یک شکل از تحلیل فنی و تکنیکال است که معامله گران از آن برای تجزیه و تحلیل چرخه بازار مالی و پیش بینی روند بازار با شناسایی شدت در روانشناسی سرمایه گذار، قیمت های بالا و پایین و دیگر عوامل جمعی استفاده می کنند.

فیبوناچی پروجکشن نیز ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته اند و این موج از پنج موج کوچک تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج ۵ می تواند به پنج موج کوچک تر تقسیم شود.

این ساختار نشان می دهد که موج (c) ممکن است در حرکت صعودی خود با سطوح مقاومت ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ مواجه شود و این منطقه نیز دقیقا مماس با برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده از نقطه موج i و موج iii می باشد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطوح حمایت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۵۲۴ و ۱۵۱۷ و پس از آن سطح حمایت ۱۵۰۸ تشکیل شده اند. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیروز در حاشیه اجلاس گروه هفت (G7) در فرانسه اعلام کرد چین با مذاکره کنندگان آمریکا تماس گرفته و از تمایل آنها به بازگشت به میز مذاکره خبر داده است و گفت این یک پیشرفت بسیار مثبت برای جهان است و در این خصوص بیانیه خواهیم داشت و از اطمینان خود برای دستیابی به توافق با چین خبر داد.

به نظر می رسد این اظهارات بیشتر مربوط به مذاکرات تجاری پیشنهادی در ماه سپتامبر است و ادامه این بهبود جریان ریسک پذیری در ادامه ی هفته در هاله ی از ابهام است زیرا وزیر امور خارجه چین حرف های ترامپ را تکذیب کرد و گفت که تعرفه‌های تجاری اخیر را تلافی خواهند کرد.

آمریکا تعرفه واردات کالاهای چینی را روز جمعه بالا برد و وزیر امور خارجه چین گفت که این کشور قاطعانه با تعرفه‌های جدید آمریکا مقابله خواهد کرد و این تعرفه‌ها توافق اولیه روسای جمهور آمریکا و چین در اوسکا ژاپن را نقض می‌کند. در واکنش به خبر تماس تلفنی و اظهارات مثبت ترامپ ارزش دارایی های پرریسک نظیر شاخص های سهام و ارزهای پربازده با افزایش روبرو شدند.

قیمت جهانی طلا نیز پس از رسیدن به بالاترین نرخهای شش ساله گذشته یعنی در سطح ۱۵۵۲ به نرخهای پایین اصلاح کرد اما هنوز با سطح حمایت اولیه ۱۵۲۴ روبرو است. هر چند در واکنش به این خبر شاهد میزانی از کسب سود معامله گران در بازار طلا بودیم اما این احساس کلی حاکم بر بازار را تغییر نداده است.

اگر این خوش بینی نسبت به کاهش تنش های تجاری در ادامه ی هفته از بین برود قیمت اونس طلا با سطوح حمایت به ترتیب ۱۵۲۴ و ۱۵۱۷ و پس از آن سطح حمایت ۱۵۰۸ روبرو خواهد شد. معمولا در شرایط ریسک پذیری (افزایش شاخص های سهام بین الملل) از تقاضا برای خرید دارایی های مامن نظیر طلا ، ین ژاپن و اوراق قرضه کاسته می شود و همچنین بلعکس در زمان ریسک گریزی (یعنی در زمان کاهش شاخص های سهام بین الملل).

در مجموع تحلیل سرمایه گذاران از سخنان هفته گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا این بوده که ایشان نسبت به اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی متمایل است که می تواند در صورت تثبیت قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطوح حمایت به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کند. این اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که بانک فدرال رزرو برای تداوم روند رو به رشد اقتصادی اقدام مناسب را انجام خواهد داد تاثیری افزایشی در بازار طلا داشته است.

دو ابزار اصلی ای که در اختیار بانک مرکزی است یعنی تسهیل کمی و کاهش نرخ بهره می تواند باعث تقویت بیشتر قیمت جهانی طلا در بازار شود. در تقویم اقتصادی امروز از ایالات متحده آمریکا تنها شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان (پیش بینی بازار ۱۳۰ ، رقم قبلی ۱۳۵٫۷) و شاخص تولیدی ریچموند بانک فدرال آمریکا برای ماه اوت در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا