تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV9) سیگنال آن کمی مبهم و نامشخص است زیرا قیمت آن با سطح مقاومت ۵۵٫۸۸ دلار در هر بشکه مواجه شده است. همانگونه که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج احتمالی صعودی c از سطح ۵۳٫۵۸ تشکیل شده است.

این موج می تواند در اطراف سطح مقاومت ۵۵٫۸۸ یا در نزدیکی سطح مقاومت ۵۷٫۳۰ پایان یابد. برای امروز تا زمانی که قیمت نفت خام سبک آمریکا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت آن در روندی خنثی مابین نرخهای ۵۵ و ۵۵٫۸۸ در نوسان خواهد بود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۵۵٫۸۸ به معنای کاهش قیمت به سطوح ۵۳٫۵۸ و ۵۴٫۴۶ خواهد بود و در چارت روزانه نیز افزایش شارپی قیمت از سطح ۵۲٫۹۶ (پایین ترین سطح ۲۶ اوت ۲۰۱۹) نشانگر آن است که قیمت برای سومین بار در تلاش برای لمس سطح مقاومت ۵۷٫۳۷ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ قرار دارد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۴٫۴۸ با قدرت شکسته شود منجر به از سرگیری روند نزولی قیمت به سوی سطح ۵۱٫۶۲ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۰٫۴۴ و ۶۰٫۷۲ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج صعودی E یعنی پنجمین موج از یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) از سطح ۵۵٫۸۸ (پایین ترین سطح ۷ اوت ۲۰۱۹) قرار گرفته است و این موج از سه موج کوچک تر تقسیم شده است و موج سوم یعنی موج c در حال افزایش قیمت است.

اصل امواج الیوت در واقع یک شکل از تحلیل فنی و تکنیکال است که معامله گران مالی از آن برای تجزیه و تحلیل چرخه بازار مالی و پیش بینی روند بازار با شناسایی شدت در روانشناسی سرمایه گذار، قیمت های بالا و پایین و دیگر عوامل جمعی استفاده می کنند.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج E در بیشترین قدرت و حالت افزایشی خود می تواند قیمت را تا سطوح ۶۱٫۱۸ و ۶۱٫۶۳ بالا برساند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج c تشکیل شده اند. اگر قیمت به هر دلیلی نتواند به بالای سطح مقاومت ۶۰٫۴۴ برسد می بایست از ادامه ی حرکت افزایشی قیمت در این موج c دست کشید.

به باور ما هر گونه حرکت اصلاحی نزولی از نرخهای فعلی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۵۹٫۴۷ خواهد بود اما اگر این سطح حمایت به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۸٫۹۷ می شود. در چارت روزانه نیز به لطف افزایش دیروز قیمت نوسانات در روندی خنثی ادامه دارد و می تواند قیمت را تا سطح ۶۱٫۵۴ – خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۷۵٫۶۰ – برساند.

به باور ما تا زمانی که قیمت نفت برنت دریای شمال حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند در بیشتر اوقات فعلا قیمت آن در روندی خنثی مابین نرخهای ۵۷٫۱۹ و ۶۱٫۵۴ دلار در هر بشکه در نوسان خواهد بود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن