تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز مورد توجه است و پیش بینی می شود قبل از حرکت اصلاحی در صورت شکست سطح مقاومت ۱۵۴۶ تا حدود سطح مقاومت بعدی ۱۵۶۸ افزایش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

اصل امواج الیوت در واقع یک شکل از تحلیل فنی و تکنیکال است که معامله گران مالی از آن برای تجزیه و تحلیل چرخه بازار مالی و پیش بینی روند بازار با شناسایی شدت در روانشناسی سرمایه گذار ، قیمت های بالا و پایین و دیگر عوامل جمعی استفاده می کنند.

همانگونه که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا به وضوح دیده می شود این سطح مقاومت ۱۵۴۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ تشکیل شده است و این موج شامل پنج موج کوچک می باشد و موج پنجم یعنی موج ۵ می تواند به پنج موج کوچکتر تقسیم شود. ساختار این موج (c) نشان می دهد که قیمت در حال پیشروی در آخرین جز از موج خود یعنی موج v به سوی سطح ۱۵۶۸ است که می تواند محدودیتی برای موج (c) باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج آخر یعنی موج v در حال افزایش قیمت به سطح ۱۵۶۸ است و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۵۲۴ با قدرت شکسته شود به معنای تکمیل شدن این موج v است که می تواند تارگت ۱۴۹۶ را مشخص سازد که در چارت روزانه مشاهده می فرمائید.

واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI نشانگر آن است که قیمت با سطوح مقاومت ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ مواجه است و این احتمال وجود دارد که از این منطقه شاهد حرکات اصلاحی باشیم. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۵۶۸ با قدرت شکسته شود موجب افزایش قیمتبه سوی سطح ۱۵۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵) می وشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۸۲٫۴۱۲ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. از سوی دیگر منحنی بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله آمریکا دوباره معکوس شده است و این نشانگر خطر رکود اقتصاد آمریکا است. در واکنش به این تحولات قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شده است.

سرمایه گذاران طلا همچنان توجه خود را به اجرای اولین مرحله از افزایش تعرفه ۵ درصدی آمریکا بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی در روز ۱ سپتامبر و ۱۵ دسامبر معطوف کرده اند و چین نیز قرار است در اقدامی تلافی جویانه در جنگ تجاری با آمریکا در همان روز تعرفه های را بر محصولات آمریکا اعمال کند.

این احتمال قویا وجود دارد که بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا در ماه آینده اقدام به کاهش نرخ بهره خود کنند و قیمت جهانی طلا در نزدیکی بالاترین نرخهای ۶ ساله گذشته قرار گرفته است. بازارها به طور کامل پیش بینی می کنند که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ماه آینده به میزان ۲۵ واحد و در تا پایان سال میلادی آینده به میزان بیش از ۱۰۰ واحد کاهش داشته باشد.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند.

امروز شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۹ در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۰۰ تغییر یابد. این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت کاهش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی نامطلوب بوده و وضعیت کلی نامناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص این امر به تضعیف دلار آمریکا و تقویت اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا ، بانک فدرال این کشور توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. به هر حال با اعلام اخبار امروز ممکن است نوساناتی را برای اونس طلا به همراه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا