تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح مقاومت ۵۶٫۹۶ و ۵۷٫۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۸٫۴۸ افزایش داشته باشد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از یک روند نزولی از سطح ۶۰٫۹۴ به ۵۰٫۵۳ و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی احتمالی c از سطح ۵۳٫۵۸ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود خط روند نزولی رسم شده از سطح ۶۰٫۹۴ شکسته شده است و این شکست به معنای استمرار روند صعودی آغاز شده از سطح ۵۰٫۵۳ می باشد اما اینکه قیمت بتواند به بالای این سطوح مقاومت قوی ۵۶٫۶ و ۵۷٫۳۰ برسد با شک و تردید همراه است که این سطوح با مقاومت قیمت در منطقه ۵۷٫۱۶ و ۵۷٫۳۴ در چارت روزانه همپوشانی دارد. سطوح قیمت ۵۷٫۱۶ به ۵۷٫۳۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۰٫۹۴ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی آغاز شده از سطح ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از این رو این احتمال قویا وجود دارد که اگر قیمت نتواند به بالای سطوح مقاومت ۵۷٫۱۶ و ۵۷٫۳۴ برسد منجر به کاهش دوباره قیمت به سوی سطح حمایت ۵۴٫۴۸ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه از بالا این سطوح مقاومت برسد موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۶۰٫۹۴ خواهد شد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX9) پیش بینی می شود سطح مقاومت ۶۱٫۱۸ شکسته شود و جهت تقویت موج افزایشی c باعث تقویت قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۶۳ شود. قیمت نفت به دلیل کاهش حجم ذخایر نفت خام آمریکا ، در پیش بودن طوفان در فلوریدا و نشانه هایی از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از اوایل جولای تاکنون قرار گرفته است.

روز گذشته دولت آمریکا و چین سیگنال هایی را به بازارهای مالی جهان فرستادند که نشان داد طرفین تمایل به از سرگیری مذاکرات تجاری را دارند. از سوی دیگر نزدیک شدن طوفان دوریان به سواحل فلوریدای آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت پیشروی طوفان به سمت خلیج مکزیک تولید کنندگان فراساحلی نفت آمریکا ممکن است روند تولید خود را کند کنند. طوفان دوریان در روزهای پایانی هفته موجب بارندگی هایی در ساحل فلوریدا در اقیانوس اطلس خواهد شد و این احتمال وجود دارد که هفته آینده به سمت شرق خلیج مکزیک حرکت کند.

ماه گذشته طوفان بری موجب شده تا شرکت های تولید نفت فراساحلی آمریکا چیزی در حدود ۷۴ درصد از سطح تولیدات خود را متوقف کنند و همین مسئله باعث تقویت قیمت نفت شد. همانطور که در چارت دیده می شود این موج افزایشی c سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۵۸٫۲۴ (پایین ترین سطح ۲۶ اوت ۲۰۱۹) در نظر گرفته می شود و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۶۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال فرض فعلی این است که موج c آخرین بخش از یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) است و خط روند بالایی این الگو به تارگت افزایشی در حدود سطوح ۶۱٫۱۸ و ۶۱٫۶۳ در این موج اشاره دارد. در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۱٫۶۳ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۲٫۳۷ می شود. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۴۴ شکسته شود تاییدی در جهت تکمیل شدن این موج افزایشی است که می تواند تارگت نزولی ۵۹٫۷۰ شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال با سطح مقاومت ۶۱٫۵۴ -خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی (C)– از سطح ۷۵٫۶۰ مواجه است و این سطوح مقاومت به همراه مقاومت دیگر در منطقه ۶۱٫۱۸ و ۶۱٫۶۳ در چارت یک ساعته می توانند جلوی افزایش قیمت را بگیرند اما اگر این سطوح مقاومت شکسته شوند که بعید به نظر می رسد می تواند باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۶٫۹۱ دلار در هر بشکه شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن