تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۴٫۵۱ دلار در هر بشکه سقوط کند و با شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۲٫۹۹ کاهش یابد. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۶۰٫۹۴ به ۵۰٫۵۳ قرار دارند.

در چارت پایین قیمت چندین بار در شکست سطح مقاومت ۵۶٫۹۶ ناموفق بوده است و این عدم توانایی در شکست سطح مقاومت به همراه کاهش عمیق قیمت در روز ۳۰ اوت تاییدکننده آن است که حرکت افزایشی قیمت از سطح ۵۰٫۵۳ تکمیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی قیمت از سطح ۶۰٫۹۴ از سرگرفته شده است و بزودی می بایست منتظر کاهش مجدد قیمت به سطح ۵۰٫۵۳ بود و این در حالی است که در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۵٫۷۴ دیده می شود که اگر شکسته شود باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۶٫۹۶ می شود.

در چارت روزانه نیز نشان می دهد که قیمت آن مجدد در حال کاهش به سوی سطوح ۵۴٫۸۳ و ۵۴٫۴۸ است که این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C از سطح ۶۰٫۹۴ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ قرار گرفته اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. به باور این موج نزولی C قادر است قیمت را تا سطح ۵۱٫۰۵ پایین بکشاند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۵۷٫۹۱ و ۵۷٫۱۳ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی الگوی گوه یا کنج (Wedge) و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این الگوی گوه یا کنج به عنوان یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تایید شده است که می تواند تارگت نزولی در حوالی سطح ۵۵٫۸۸ را نمایان سازد. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۵۵٫۸۸ به ۶۱٫۱۹ نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر سطح حمایت ۵۸٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) رسیده است و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۵۷٫۹۱ کاهش یابد.

در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۹٫۱۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت کوتاه قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۹۴ می شود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال سه بار در شکست سطح مقاومت ۶۱٫۵۴ ناموفق بوده است و این عدم توانایی متوالی قیمت در شکست این سطح مقاومت بدان معناست که روند نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ هنوز پایدار است که می تواند قیمت را تا سطح ۵۲٫۸۵ پایین بکشاند.

این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی (C) قرار دارد و الگوی کاهشی پرچم (Flag) به همین تارگت نزولی اشاره دارد. از منظر تحلیل تکنیکال استراتژیک شکسته شدن نزدیک ترین سطح حمایت یعنی سطح ۵۷٫۱۹ می تواند تارگت نزولی ۵۲٫۸۵ دلار در هر بشکه را برای فروشندگان نمایان سازد.

از منظر تحلیل بنیادی آمریکا این هفته وضع تعرفه های ۱۵ درصدی بر برخی کالاهای چینی را آغاز کرده و چین نیز  شروع به اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی کرده است. این اقدامات موجب تشدید هر چه بیشتر جنگ تجاری بین طرفین شده است.

از سوی دیگر میزان سطح تولیدات نفت اوپک در ماه اوت برای اولین بار در سال جاری میلادی افزایش یافته است که باعث کاهش قیمت نفت در بازار شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن