تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۵۴۶ مواجه شود و در صورت شکست آن و تثبیت کامل کندل روزانه بالای آن باعث تقویت قیمت به سطوح ۱۵۶۸ و ۱۵۹۵ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته است و به نظر می رسد که قیمت پس از چند مرتبه ناکامی در شکست این سطح مقاومت در حال آزمایش مجدد این سطح است.

با این حال وجود واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه هر گونه افزایش و تثبیت کامل قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۵۴۶ را با شک و تردید همراه ساخته است و این نشاندهنده خسته شدن روند صعودی قیمت است مگر آنکه کندل روزانه بالای این سطح مقاومت بسته شود. البته یک استثنا وجود دارد و آن اینکه اگر اندیکاتور RSI به بالای سطح ۷۰ برسد دیگر واگرایی کاهشی مورد توجه نخواهد بود و می بایست منتظر رالی افزایشی قیمت بود. از نظر تئوری امواج الیوت ویو ، این رالی افزایشی قیمت می تواند در موج v باشد.

لازم ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۱۵۲۴ منجر به کاهش قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۹۶ می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۹۰٫۰۳۶ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

روز گذشته داده های تولیدی موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) نیز در ماه اوت برای اولین بار در سه ساله گذشته کاهش یافت. با تاثیر تنش های تجاری بر اطمینان در تجارت، سفارش های جدید بسیار پایین آمده و ترس از رکود در بازارهای مالی نیز افزایش یافته است. آمریکا حالا به جمع منطقه اتحادیه اروپا ، ژاپن، انگلیس و چین پیوسته که مدت هاست دچار رکود در فعالیت کارخانه ای خود شده اند.

موسسه مدیریت عرضه آمریکا (ISM) دیروز اعلام کرد شاخص فعالیت کارخانه‌ای در داخل آمریکا ماه گذشته به ۴۹٫۱ رسیده که از ۵۱٫۲ در ماه جولای کمتر است. باید توجه داشت شاخص زیر ۵۰ نشانه رکود در بخش تولید کارخانه ای است که حدود ۱۲ درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد. ماه گذشته اولین بار از اوت ۲۰۱۶ بود که این شاخص به زیر آستانه ۵۰ رسید و این خبر باعث تقویت قیمت تا سطح مقاومت ۱۵۵۰ شد و برای امروز باید دید موفق به تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۵۴۶ می شود یا خیر.

در سایر تحولات گروهی از اعضای ناراضی حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس و احزاب مخالف در پارلمان به طرحی رای دادند که مانع از اقدام بوریس جانسون نخست وزیر این کشور برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا می‌شود.  قانونگذاران انگلیسی با ۳۲۸ رای مثبت در مقابل ۳۰۱ رای منفی طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن لایحه‌ای به رای گذاشته می‌شود که جانسون را به مذاکره بیشتر با اتحادیه اروپا تا زمان رسیدن به توافق ملزم می‌کند.

این رای‌گیری و نتیجه آن به منزله اولین گام مجلس عوام برای ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است. بدین ترتیب، مخالفان جانسون در مجلس عوام امروز در گام دوم سعی خواهند کرد لایحه‌ای را به تصویب برسانند تا جانسون را ملزم کنند از اتحادیه اروپا بخواهد که تحت شرایطی برگزیت را به تاخیر اندازد. ۳۱ اکتبر سال میلادی جاری به عنوان تاریخ جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تعیین شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا