تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV9) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۵۲٫۹۹ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۲٫۰۵ سقوط کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۶۰٫۹۴ به ۵۰٫۵۳ قرار دارد و کاهش عمیق قیمت در طی دو روز گذشته تایید کننده تکمیل شدن موج افزایشی قیمت از سطح ۵۰٫۵۳ است که پیش بینی می شود مجدد این سطح در موعد مقرر لمس شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش کنونی قیمت که در برخورد به این سطح حمایت ۵۲٫۹۹ رخ داده است به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۵۴٫۵۴ پایان می یابد و در حرکت صعودی چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۴ می شود.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال برگشت به سوی سطح حمایت پیشین یعنی سطح ۵۴٫۸۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۰٫۹۴) است. به باور ما این موج قادر است قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا حدود سطح ۵۱٫۰۵ پایین بکشاند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد. در نتیجه این حرکت پول بک به احتمال زیاد در حوالی سطح ۵۴٫۸۳ پایان می یابد که این سطح در نزدیکی سطح مقاومت ۵۴٫۵۱ در چارت تایم فریم یک ساعته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX9)  پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۵۷٫۹۱ و ۵۷٫۱۳ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی الگوی گوه یا کنج (Wedge) و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت دیده می شود این الگوی گوه یا کنج به عنوان یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تایید شده است که می تواند تارگت نزولی در حوالی سطح ۵۵٫۸۸ را نمایان سازد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۵۵٫۸۸ به ۶۱٫۱۹ نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر سطح حمایت ۵۸٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) رسیده است و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۵۷٫۹۱ کاهش یابد.

در واقع پس از آنکه آمارها نشان داد که فعالیت های تولیدی آمریکا در ماه اوت برای اولین بار در طی ۳ سال گذشته کاهش داشته و فعالیت های تولیدی اتحادیه اروپا برای هفتمین ماه متوالی افت کرده است، قیمت نفت به نزدیکی پایین ترین رقم یک ماه گذشته کاهش یافته است.

در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۹٫۱۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت کوتاه قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۹۴ می شود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال سه بار در شکست سطح مقاومت ۶۱٫۵۴ ناموفق بوده است.

این عدم توانایی متوالی قیمت در شکست این سطح مقاومت بدان معناست که روند نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ هنوز پایدار است که می تواند قیمت را تا سطح ۵۲٫۸۵ پایین بکشاند و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی (C) قرار دارد و الگوی کاهشی پرچم (Flag) به همین تارگت نزولی اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال استراتژیک شکسته شدن نزدیک ترین سطح حمایت یعنی سطح ۵۷٫۱۹ می تواند تارگت نزولی ۵۲٫۸۵ دلار در هر بشکه را برای فروشندگان نمایان سازد که در چارت به وضوح مشخص گردیده است. با توجه به اینکه تعرفه ها تهدیدی مهم برای رشد اقتصادی آمریکا و سلامت اقتصاد جهانی به شمار می روند، اگر جنگ تجاری و تعرفه ای میان آمریکا و چین کاهش نیابد، قیمت نفت همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن