تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به همین صورت در پایین سطح ۱۴۹۶ تثبیت شود و زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۴۵۲ فراهم آورد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح ۱۴۹۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

از منظر تحلیل تکنیکال به باور ما این موج (c) اندکی پایین تر از سطح مقاومت ۱۵۶۸ به سقف خود رسیده که قبلا به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته می شد و این موضوع را ساختار امواج الیوت ویو و الگوی کوچک کنج یا گوه افزایشی نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

الگوی کوچک گوه یا کنج (Wedge) چون در انتهای چرخه پنج موجی شکل گرفته این تکمیل شدن چرخه را تایید کرده است و همچنین واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI نیز به کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا اشاره کرده است.

در بررسی چارت یک ساعته الگوی کوچک سقف دو قلو تارگت نزولی ۱۴۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷) را نشانه گرفته است که دیروز موفق به شکست آن و کاهش قیمت تا سطح ۱۴۸۶ شد و همین می تواند منجر به کاهش قیمت آن تا سطح ۱۴۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) شود که این سطح بسیار نزدیک به سطح ۱۴۵۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) در چارت روزانه است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از دیدگاه تحلیل بنیادی قیمت جهانی طلا بدنبال افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار به پایین ترین نرخهای یک ماهه گذشته کاهش یافته است و تقاضا برای خرید دارایی های مامن توسط سرمایه گذاران کمتر شده است.

امیدواری ها نسبت به کاهش تنش های تجاری میان آمریکا و چین و انتظارات فعالان بازار از اقدام محرک های مالی توسط بانکهای مرکزی جهان از عوامل اصلی بهبود جریان ریسک پذیری و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۴۹۶ بوده است.

با توجه به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه، تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن در شرایط کنونی کاهش یافته است. با استمرار تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی ، ارزش جهانی اونس طلا فعلا رو به کاهش است و این حرکت بر مبنای الگوی حرکت معکوس طلا و دلار است که پیشتر در مورد آن صحبت کرده ایم.

امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده شاخص PPI و فردا شاخص CPI برای ماه اوت که تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند اعلام می شوند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. باید توجه داشت که قیمت جهانی اونس طلا در کمتر از یک هفته بیش از ۴- درصد یعنی بیش از ۶۰ دلار عمدتا به خاطر بهبود جریان ریسک پذیری و افزایش بازارهای سهام کاهش یافته است.

عملیات مرتبط با تسویه پوزیشن های خرید و تبدیل به پول نقد ، نوسانات بازار اونس طلا را تحت کنترل خود دارد. به نظر می رسد، اقدام سرمایه گذاران به حفظ و نقد کردن پوزیشن های خرید اونس طلا، موجب ادامه فشارهای نزولی بر قیمت جهانی طلا گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا