تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال آن کمی نامشخص و مبهم است و دلیل آن قرار گرفتن قیمت در دامنه خنثی و رنج بین سطوح ۱۴۷۹ و ۱۴۹۶ است و از این رو می بایست در ادامه ی روز منتظر تحولات بیشتر قیمت بود تا جهت قیمت آن مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته اند و حتی اگر این موج تمام شده باشد سطوح فیبوناچی پروجکشن آن به خوبی به عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل کرده اند.

برای امروز در حرکت صعودی چنانچه کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۵۰۱ بسته شود سیگنالی در جهت شکست کامل سطح مقاومت ۱۴۹۶ صادر خواهد کرد که می تواند تارگت افزایشی ۱۵۲۴ را نمایان سازد اما تمایلات بازار بیشتر کاهشی است و در صورت نفوذ قیمت به زیر سطوح حمایت مهم ۱۴۷۹ و ۱۴۵۲ تارگت های نزولی در حوالی کف موج ii یا موج ۴ یعنی سطوح ۱۴۰۸ و ۱۳۸۱ را در میان مدت نشانه خواهد گرفت.

در بررسی چارت تایم فریم یک ساعته قیمت آن در حوالی سطح حمایت ۱۴۸۸ در نوسان است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است و برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح ۱۵۰۱ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن می تواند سیگنال اولیه باشد که قسمت اول از موج اصلاحی نزولی قیمت از سطح ۱۵۵۷ به پایان رسیده است و قیمت می تواند تا سطوح ۱۵۱۴ و ۱۵۳۷ افزایش داشته باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از دیدگاه تحلیل بنیادی همانطور که دیروز گفته شد قیمت جهانی طلا بدنبال افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار به پایین ترین نرخهای یک ماهه گذشته کاهش یافته است و تقاضا برای خرید دارایی های مامن توسط سرمایه گذاران کمتر شده است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تعرفه بر بخشی از واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار را به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ به تعویق انداخت و ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۶ هفته اخیر صعود کرده است و امروز سرمایه گذاران منتظر نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی اروپا (ECB) و هفته آینده نشست مهم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای تعیین نرخ بهره هستند.

امیدواری ها نسبت به کاهش تنش های تجاری میان آمریکا و چین و انتظارات فعالان بازار از اقدام محرک های مالی توسط بانکهای مرکزی جهان از عوامل اصلی بهبود جریان ریسک پذیری و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۴۹۶ بوده است.

با توجه به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه، تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن در شرایط کنونی کاهش یافته است. با استمرار تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی ، ارزش جهانی اونس طلا فعلا رو به کاهش است و این حرکت بر مبنای الگوی حرکت معکوس طلا و دلار است که پیشتر در مورد آن صحبت کرده ایم.

امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده شاخص CPI برای ماه اوت که تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می رود در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش نرخ تورم بکار می رود.

برای این شاخص امروز پیش بینی می شود در ماه اوت از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۱ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همانند رقم قبلی به میزان %۱٫۸ افزایش داشته باشد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص پایه یا اصلی است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه اوت از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۳ افزایش داشته باشد.

باید توجه داشت که قیمت جهانی اونس طلا در کمتر از یک هفته بیش از ۴- درصد یعنی بیش از ۶۰ دلار عمدتا به خاطر بهبود جریان ریسک پذیری و افزایش بازارهای سهام کاهش یافته است. عملیات مرتبط با تسویه پوزیشن های خرید و تبدیل به پول نقد ، نوسانات بازار اونس طلا را تحت کنترل خود دارد. به نظر می رسد، اقدام سرمایه گذاران به حفظ و نقد کردن پوزیشن های خرید اونس طلا، در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱۴۷۹ موجب ادامه فشارهای نزولی بر قیمت جهانی طلا گردد مگر آنکه در واکنش به اخبار امروز کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۵۰۱ بسته شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا