تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت شکست سطح حمایت ۱۴۷۹ تا سطح حمایت بعدی ۱۴۵۲ کاهش یابد و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ قرار دارند و هر چند این موج تکمیل شده است اما نقاط حمایت و مقاومت آن در خطوط فیبوناچی پروجکشن به خوبی عمل می کنند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. ظاهرا حرکت افزایشی که در برخورد به سطح حمایت ۱۴۷۹ اتفاق افتاده در حوالی سطح مقاومت ۱۵۲۴ پایان یافته است و روند نزولی قیمت که از سطح ۱۵۵۷ (بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۹) آغاز گردیده از سرگرفته شده است.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۷۹ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار روند نزولی قیمت به سوی سطح حمایت ۱۴۵۲ است و این در حالی است که برای شروع حرکت صعودی لازم است که قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۵۲۴ برسد تا سیگنال افزایش به ترتیب به سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ صادر نماید.

باید توجه داشت که در چارت یک ساعته قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته بالای سطح مقاومت ۱۵۱۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷) تثبیت شود و این ناتوانی قیمت در تثبیت بالای این سطح مقاومت سیگنالی در جهت تکمیل شدن موج  افزایشی قیمت در برخورد به سطح حمایت ۱۴۸۸ است که می تواند در صورت شکسته شدن سطوح حمایت ۱۴۸۸ و ۱۴۷۹ قیمت را به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۴۵ کاهش دهد که در چارت یک ساعته مشخص است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) امروز به ۸۸۰٫۳۷۱ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

با شروع ریسک پذیری در بازارهای مالی و هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به خرید سهام می شوند، ارزها و دارایی های امن نظیر ین ژاپن ، فرانک سوئیس و طلا با شوک سقوط قیمت مواجه می شوند. پیش از شروع مذاکرات کلیدی در اوایل ماه اکتبر ، به نظر می رسد که اختلافات تجاری میان آمریکا و چین رو به کاهش است و همین مساله به تقویت شاخصهای سهام بین الملل کمک کرده است. بطور سنتی، هنگامی که بازارهای سهام رونق می گیرند، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه و طلا کاهش می یابد و معامله گران در سودای سود بیشتر، به بخشهای پرریسک معاملاتی توجه می کنند.

ریسک پذیری سرمایه گذاران با انتشار خبر اخیر موافقت آمریکا و چین برای برگزاری مذاکرات تجاری رده بالا در اکتبر که خوش بینی نسبت به پیشرفت مذاکرات و کاهش تنشها میان دو کشور را تقویت کرده، بهبود پیدا کرده و قیمت داراییهای امنی مانند طلا را با کاهش روبرو کرده است.

در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص خرده فروشی (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۷) برای ماه اوت اعلام می شود و چنانچه رقم نهایی بالاتر از حد پیش بینی های بازار باشد اونس طلا ممکن است سطح حمایت در سطح ۱۴۸۸ را دوباره امتحان کند و اگر پایین این قیمت شکسته شود، اونس طلا ممکن است تا سطح حمایت ۱۴۷۹ کاهش پیدا کند و شکسته شدن این سطح حمایت اصلی می تواند در روزها و هفته های آینده زمینه را برای کاهش به سوی سطح ۱۴۵۲ ایجاد کند.

در حرکت صعودی خریداران تنها از بالای سطح ۱۵۰۵ با حد تارگت های ۱۵۱۰ و ۱۵۱۷ وارد بازار خواهند شد و در صورتیکه سطح مقاومت اصلی ۱۵۲۴ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت به ترتیب به سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا