تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۱۵۲۴ افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۴۹۶ و تثبیت قیمت آن در بالای سطح حمایت ۱۴۷۹ نشان داده است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت اتفاق افتاده شامل سه موج می باشد و تا کنون دو موج آن تکمیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا هم اکنون در موج c قرار گرفته است که در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۵۲۴ بالا بکشاند و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۵۴۶ خواهد شد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۹۶ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۱۴۷۹ و ۱۴۵۲ خواهد شد.

در بررسی چارت یک ساعته خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۴۸۸ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی وجود دارد که این سطح در کنار سطح ۱۴۷۹ مانع از کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شده اند. از این رو این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطوح ۱۵۲۳ و ۱۵۳۶ افزایش داشته باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی به دنبال حمله اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان که موجب اختلال در عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهان شده است قیمت جهانی اونس طلا نیز با افزایش قیمت روبرو شده است. امروز دوشنبه اولین روز معاملاتی هفته می باشد و بازار در شرایطی به استقبال هفته جدید می رود که قیمت نفت با جهش قیمت خود بزرگترین صعود در بازار جهانی از زمان حمله صدام حسین به کویت و عربستان (سال ۱۹۹۱) را ثبت کرد.

بازار نفت یکی از اصلی ترین بازارهای جهانی است که معمولا در رابطه با دیگر بازارها پیشرو است (Leader). به عبارت دیگر تغییرات نفت موجب تحول در دیگر بازارها من جمله ارز و طلا می شود و عکس این موضوع معمولا صادق نیست. این مسئله اهمیت بررسی تحولات اخیر نفت را دو چندان می کند.

طلا و نفت عوامل تاثیر گذار مشترک یکسانی دارند که موجب می شود قیمت این دو کالای حیاتی هم جهت باشد. به عنوان مثال تنشهای منطقه ای علی الخصوص حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان هم باعث بالا رفتن قیمت نفت و هم طلا می شود.

این هفته، مهمترین تمرکز بازار، برگزاری نشست FOMC (شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ایالات متحده) است و انتظار می رود نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا از %۲٫۲۵ به %۲٫۰۰ کاهش یابد و همه در این انتظار هستند تا ببینند مواضع آقای جرومی پاول نسبت به سیاست های پولی چگونه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا