تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX9) پیش بینی می شود با توجه به حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان سطح مقاومت ۶۲٫۶۴ دلار در هر بشکه دیر یا زود شکسته شود و تا سطح مقاومت بعدی ۶۵٫۵۰ افزایش یابد و این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از یک موج C از سطح ۵۰٫۵۲ تشکیل شده اند. این موج از قدرت و توانایی زیادی برای صعود قیمت تا سطوح ۶۵٫۵۰ و ۷۴٫۷۶ برخوردار است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت روزانه دیده می شود قیمت آن خط روند نزولی رسم شده از سطح ۷۶٫۹۰ را شکسته است و حرکت اصلاحی و عقب نشینی قیمت که در برخورد به سطح مقاومت ۶۲٫۶۴ اتفاق افتاده صرفا یک موج پول بک به سوی این خط روند رسم شده در نظر گرفته می شود و به احتمال زیاد این حرکت پول بک در اطراف سطح ۵۹٫۷۸ پایان می یابد.

با این حال اگر امروز سطح حمایت ۵۹٫۷۸ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز پایین آن بسته شود منجر به حرکت اصلاحی تا سطح حمایت ۵۷٫۴۸ خواهد شد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار گرفته است ، در واقع می توان گفت کاهش قیمت به سطح ۵۷٫۴۸ نشاندهنده تکمیل شدن موج افزایشی C خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت یک ساعته نیز افزایش شارپی ، سطح حمایت قیمت را بر روی ۵۹٫۰۹ و سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۳٫۴۳ نشان می دهد که هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج افزایشی c از سطح ۵۴٫۰۰ قرار گرفته اند.

در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی سطح حمایت ۵۹٫۰۹ شکسته شود منجر به حرکت اصلاحی به سطح ۵۸٫۱۱ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۳٫۴۳ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار موج افزایشی c به سوی سطح ۶۷٫۳۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) می باشد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX9) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۷۱٫۷۴ را تاچ کند و این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج صعودی C نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود موج افزایشی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) احیا شده است و با توجه به قرار گرفتن قیمت در موج C این روند تا سطح هدف اولیه ۷۱٫۷۴ دست یافته است که در حال حاضر به عنوان سطح مقاومت قوی عمل کرده است و باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی خط روند نزولی شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت پول بک به احتمال زیاد در بالای سطح حمایت ۶۵٫۶۹ پایان می یابد و بعد از آن می بایست منتظر از سرگیری روند صعودی قیمت در موج C بود که می تواند در این موج قیمت را تا سطح ۸۱٫۵۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا برساند. البته این احتمال قویا وجود دارد که شکست سطح مقاومت ۷۱٫۷۴ چند روزی به طول بیانجامد زیرا این سطح توسط سطح دیگری در ۷۲٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) مورد مقاومت قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۵٫۶۹ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۳٫۹۶ می شود و کاهش بیشتر آن سیگنالی در جهت تکمیل شدن این موج افزایشی C در اطراف سطح مقاومت ۷۱٫۷۴ خواهد بود.

در بررسی چارت یک ساعته نیز بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن سطوح مقاومت و حمایت را نشان می دهند که به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج c موقتا قیمت را در یک دامنه رنج قرار داده است و تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۶۶٫۴۳ تثبیت شده است این احتمال وجود دارد که مجدد به سوی سطح مقاومت ۷۲٫۰۲ افزایش یابد.

گفتنی است در واکنش به حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان شاخص قیمت برنت دریای شمال لندن پس از گشایش امروز دوشنبه نزدیک به %۱۹+ صعود کرد و از ۶۰ به ۷۲٫۰۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت. در روز شنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ تاسیسات آرامکو در شرق عربستان با ۱۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. این جهش قیمتی بزرگترین صعود نفت در بازار جهانی از زمان حمله صدام حسین به کویت و عربستان (سال ۱۹۹۱) می باشد. خود عربستان روز شنبه اذعان کرد که سطح تولیدات نفت این کشور به نصف کاهش یافته است.

هر چند قیمتها در ادامه و با توییت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت این کشور با هدف مدیریت بحران اندکی تعدیل یافته اما بسته به سرعت عمل عربستان برای احیای دوباره سطح تولید و صادرات خود ، قیمتها در روند صعودی ادامه دارند. سطح تولید نفت عربستان در اثر حملات به میدان نفتی Abqaiq و Khurais به میزان ۵٫۷ میلیون بشکه در روز، معادل ۵۸%- از تولید این کشور کاسته است.

میدان نفتی Abqaiq بزرگترین در دنیا و عربستان، روزانه ۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و میدان Khurais نیز با تولید روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه، دومین میدان بزرگ نفت این کشور است. شدت تخریب‌ حملات روز شنبه به پالایشگاه‌های عربستان به قدری بالاست که آن را می‌توان با حمله موشکی رژیم صدام به تاسیسات این کشور در دهه ۱۹۹۰ هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن